Byggahus.se

Faktura överstiger offert!

9k läst  46 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Källa på det?

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 1
    Hej jag tycker inte du ska betala detta, det är bara o ringa o säga till. Jag har jobbat som egen företagare i 30 år så nåt sånt hadde jag aldrig gått på.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Meddela bara att det fakturerade ej följer avtal (och ev att det redan betalda är ostridigt).

Sen kan du luta dig bakåt och vänta på deras drag, som inte kommer ifall de är smarta.

Fast först av allt ska du granska ert avtal noga, om det finns något. Kolla om det står något om tilläggsarbeten, eller om det är specificerat exakt vad som ingår i det fasta priset.
    Finns något av detta så ska man kanske inte vara fullt lika kaxig, troligen har du ditt på det torra ändå, men det bör ges akt på ifall det kan finnas någon rim och reson i deras tilläggsfaktura, inte bara stövla på.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nej du har inte förstått vad en offert är och du behöver också läsa KTL noga. Lyssna på @backstad.

5. R
    Husägare Nivå 1
    Bestrid fakturan, som redan nämnts.

6. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Om det nu är så att byggfirman faktiskt fick byta ut några reglar osv i väggen som inte gick att förutse innan arbetet påbörjades, varför vill du inte betala för detta då? Du vill alltså slippa betala för något som faktiskt är utfört? såna saker som finns inne i vägg är svårt att se, tycker du ska låta byggaren plocka ner reglarna i väggen igen och sen lösa det själv gratis :)

7. M
    Medlem Nivå 6
    Så du menar att byggaren gav ett pris och inte tog någon som helst höjd för oförutsett krångel? Kanske dags att han lär sig det i så fall.

8. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Möjligt att han inte gjorde, lätt att missa saker , Bara för vi är byggare betyder de inte att vi kan se allt. Kan du se igenom väggar?
    Istället vill ts slippa betala BARA för det inte stod med i offerten.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad är det för idé med att söka eller erbjuda fastprisofferter om de sen inte gäller? :thinking:

Vill man som företagare inte lämna en offert så står det en fritt - säg bara att man kör löpande, inget annat.
    Man kan också specificera vad som ingår och vad som kan bli tillkommande pga osäkerheter, i sin offert.
    Det är bara uselt och slött och oprofessionellt att lämna en, men sen inte stå för sin offert.

Och visst, misstag kan alla göra, och har det blivit riktigt tokigt så kan väl hantverkaren stå med mössan i hand och ödmjukt berätta om vad som hänt och hoppas att det blir OK med en liten extradebitering. Och det kan ju kunden godkänna om denne förstår vad som hänt, framförallt om kunden i övrigt varit nöjd och dessutom har tankar på att fortsätta anlita hantverkaren. De flesta kastar inte bort värdefulla affärsrelationer hur som helst.

Det är i vilket fall absolut inte kunden som ska behöva stå med mössan i hand och be om sänkning av fakturan till överenskommet belopp ifall hantverkaren har räknat bort sig. :mad:

Företag som lämnar mycket anbud brukar med tiden både råka ut för backjobb likväl som lönsamma, så till sist jämnar det ut sig, även om det blir ett backjobb lite då och då.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Det stora felet som byggaren gjort här är ju att inte påtala extrajobbet under byggets gång utan, vad jag förstår av TS, långt senare bara skickat en extra faktura. Hade man kommunicerat och haft en dialog under byggets gång hade jag som beställare i alla fall övervägt att acceptera tillkommande jobb och kostnad. I det här fallet - nja...

11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Inga som helst problem inom ramen för konsumenttjänstlagen.

Det står firman helt fritt att offerera t ex "Rivning och montering av väggskivmaterial. Byte eller installation av nya reglar i vägg ingår ej."

River man då skivmaterialet och hittar skadade reglar så ringer man kunden och förklarar att de behöver bytas för att fortsätta med jobbet. Då sluter man ett nytt avtal om priset för detta.

Men inte börjar man som värsta asfaltsläggaren göra jobb hos kunden utan att ens fråga och sen har mage att fakturera för det. Moraliskt fel och olagligt.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du behöver förstå principen för det som kallas fast pris. Det handlar i grunden om att flytta risk mellan köpare och säljare, och köparen betalar mer för att slippa den risken.

• Laddar…
  13. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Jag driver själv byggföretag med anställda, Jag vet mycket väl att det är såhär det förhåller sig, JAG skulle aldrig skicka en faktura eller frångå offert utan att prata med kund innan. Menade mer i ts situtation där detta uppstått. Hade företaget räknat på detta från början skulle de ju ändå få betala för det, Företaget kommer ju i detta fallet få ta smällen. Fortfarande tror jag inte dom försökt lura någon utan att det varit en miss.

14. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår vad du menar. Men att ts försöker kasta skit på byggaren som om att det är lurendrejeri är det jag reagerar på, Vi som driver byggföretag möts ofta av denna reaktionen, när det snarare handlar om missar. Självklart förekommer lurendrejeri och överfakturering, Tror dock inte att så är fallet i ts situation, utan dålig kommunikation. Sen kan det vara så att när man går på fastpris ska det göras fort och utan stopp i arbete och då väljer man att köpa material och fixa problemet, i detta fallet byta reglar utan dom skulle man ju inte kunna fortsätta med ytskikten.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Varför skickade firman två st fakturor tro?