Faktura från elfirma, vad gäller?

14k läst  46 svar

1. I
    Medlem Nivå 6
    Pratade med en ProjektLedare och beställde ut en gubbe löpande för att dra el i Attefallaren samt omfördelning av laster i husets central, och även flytta spabadets JFB/säkring till Attefallens central. Jag uppskattade total arbetstid till ca 2 dagar och tog själv ledigt, dels för att hjälpa elektrikern vid behov men även pyssla i stugan.

Elektrikern kommer på morgonen och har med sig en praktikant varpå jag förvånat säger "Jasså ni är två man?" "-Ja det blev så!" Detta hade ingen nämnt.

Arbetstider har varit 06.30-16.30 samt 06.30-16.00 inkl. restid.
    1tim rast per dag. Samma tider för både elektriker/praktikant.

Ett par veckor senare ringer jag PL och ber honom fakturera. Han ber då om pers.nr och fastighetsbeteckning för ROT-avdrag. Jag påminner honom om att jag inte får det då det är en komplementbyggnad. Han påminner då mig om att de minsann har gjort lite jobb i huset också. Visst ja, ca 2-3 timmar säger jag då. Sms:ar uppgifterna till PL.

Var förbi på elfirman förra veckan för att lämna en kringla flexrör (drog en bit själv i bastun) och passade på att fråga om han fick mina uppgifter vilket han hade fått. Dock hade han väntat med att skicka iväg den då han inte visste hur han skulle göra med praktikantens timmar eftersom han egentligen hade höstlov.

"-Du ska ju inte betala fullt för honom, men nån nytta har han väl gjort?"

Jaa det är klart han gjort svarar jag. Elektrikern stod jämte. Minns dock inte hans svar.

PL har dock bjudit på en avgift för servicebil. :rofl:
    Han kom även ihåg 10% materialrabatt som han lovade.

Men timmarna och ROT-avdraget. :thinking: Jag förstår inte hur han har tänkt. Tänker ringa honom om någon dag och höra men ville kolla lite hör först.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181205_192429.jpg

Redigerat 5 dec 21:15
  2. M
    Medlem · Nivå 7
    Elektriker och rörläggare har ofta med sig lärlingar, dessa har jag aldrig blivit fakturerad för.

Har dock vid enklare men tråkiga jobb (exvis byta 50 ljuskällor i gatlampor) så har jag bett om en lärling och då betalat 50 o/o av timpriset av en utbildad elektriker.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 16
    Uppenbart fusk med rotavdraget. Tyvärr är det nog vanligt.

4. J
    Medlem · Nivå 8
    Är väl inte rotbidraget som är felet i första hand, utan att dom debiterat fullt för en lärling!?
    Normalt är väl att man debiterar kanske max halva tiden för lärlingen i kombination med en lägre timpenning....men bara OM man kommit överens om det innan.
    Så brukar jag deala med mina UE i alla fall.

• Laddar…
  5. D
    Medlem · Nivå 16
    Jo det är det absolut. Enligt TS var 2-3h berättigat till ROT-avdrag. De har gjort avdrag på 30h.

6. J
    Medlem · Nivå 8
    Om det är ett medvetet fusk ang rot så är det ju bara kunden som tjänar på det, inte firman som kan debitera exakt samma summa oavsett rotbidrag.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tolkar det som, att firman fifflar med ROT avdraget, och därmed räknar med att kunden inte skall bråka om ersättningen till praktikanten.

30% ROT avdrag på hela summan blir ju ungefär samma pengar som om man går ned till 50% för praktikanten.

8. J
    Medlem · Nivå 8
    Visst kan det vara så, dock lite långsökt i mina ögon.
    Mycket jobb för lite pengar, med ganska hög insats om det uppdagas....

9. D
    Medlem · Nivå 16
    Så det är helt okej att firman lurar till sig skattemedel för att TS inte drabbas?

10. D
    Medlem · Nivå 7
    Tycker det verkar som dom debiterat 12h för lärlingen och 18h för elektrikern om tiderna TS angett stämmer då dessa blir ca 20h -2h för rast. 18hx2 hade blivit 36h om dom debiterat fullt. Sen framgår det ju inte hur långt lärlingen/praktikanten kommit i sin utbildning men mer relevant är väl kanske frågan ”Hur lång tid hade jobbet tagit för den ensamma elektrikern att utföra och finns det moment där 2 personer underlättar arbetet?”

Sen tror jag också som andra skrivit att firman är medveten om att 12h är i överkant för lärlingen men hoppas att TS blir nöjd med att ha fått större ROT-avdrag och därför inte säger något.

11. K
    Medlem Nivå 10
    Ett problem för TS är ju att om det skall utföras fler eller andra renoveringar där rotavdraget är berättigat så har elfirman ”snott” delar av det.

Nu är kanske reglerna ändrade, men förr så var det ett maxbelopp (50 000kr tror jag) för varje person som stod som ägare till fastigheten.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Det är fortfarande 50 000. Men det spelar väl ingen roll för TS att elfirman har lagt beslag på en för stor del? Kommer man upp i 50 000 så får man ju 50 000 i avdrag oavsett hur många aktörer som är inblandade.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Nivå 8
    Såklart inte, ingen som påstått det heller, om du läser inlägg 8 så kanske det klarnar
    Ganska dumt att gå via skatteverket och lägga ner tid på en rotansökan, för att få ut pengar som du kan fakturera kunden direkt.
    I denna tråd som många andra tar man för givet att firman medvetet fuskar! Dom kanske bara är dumma.....

14. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    Hej!
    Jag vill bara påpeka att det viss är ROT på arbeten som utförs i komplementbyggnad. Samma regler som för huvudbyggnad gäller, och det är huvudbyggnaden som måste vara minst fem år gammal.

15. P
    Medlem · Nivå 11
    Vanligt att de tar betalt för lärlingen trots att det bara är en som arbetar (tyvärr). Har dock erfarenhet av en snickare där lärlingen var den enda som skulle ha betalt, då snickaren var en riktig klåpare. Har även erfarenhet av att rörfirman skickade ut enbart lärlingen och att jag själv fick täta läckande gängor och avloppsrör då jag inte kunde vänta till dagen efter med att åtgärda felen som lärlingen gjort. Det arbetet behövde jag dock inte betala för.

Det första fallet är rätt intressant i alla fall, det slutade nämligen med att snickaren sjukskrev sig efter att jag och frugan flera gånger klagat och förklarat för honom hur saker skall göras. Det bet nog rätt hårt också när frugan förklarade för honom att han installerat bastudörren felaktigt (tätt mot golvet). Det stod i instruktionen vilken höjd den skulle ha. Det blev att bygga om väggen och göra om tätskiktet.Som tur var så fångade frugan detta innan de hann kakla. Det slutade med att ägaren av byggfirman fick komma ut och göra färdigt arbetena, inklusive att han fick korrigera ett antal fel som snickaren gjort. Några fler exempel:
    - de använde plastventil i bastun, den smälte första gången bastun användes. Det såg ut som en metallventil så jag reagerade inte förrän den började rinna ned.
    - de klarade inte av att lyfta på en innerdörr (trots att det var snickare plus lärling), efter fem minuter gick jag ned en våning från kontoret och utan ett ord lyfte upp dörren och tryckte den på plats, det tog mig ca 15 sekunder.
    - de gjöt in en träregel i badrumsgolvet (ej impregnerad). De fick bila upp golvet och göra om när jag såg vad de gjort.
    - de klarade inte av att räkna ut måtten på en 45 graders vinklad vägg med en dörr i (måste ju anpassas på plats när man renoverar då saker inte nödvändigtvis är raka) utan jag fick rita upp hur det skulle vara på betonggolvet...

Jag fick ju dessutom betala timpris för alla fel de gjort då man inte klarar av att föra bok på exakt alla timmar de lagt ned.Det intressanta var att det var en välrenommerad firma som många rekommenderade. Efter detta så hyr jag bara in folk från grannskapet som får skämmas i trakten om de inte gör sitt jobb bra...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: