Lucky2015
Någon som vet vad som gäller i detta fall:

En beställning läggs hos ett företag där både material och installation beställs. När fakturan kommer är det ett helt annat företag som skickar fakturan, som att jag köpt av dem fast jag inte gjort det.

Anledningen till frågan är att installationen gjordes felaktigt. Företaget som jag beställde av och som gjorde installationen samt levererade varan har inte åtgärdat felen trots reklamation. Fakturan från det andra företaget som skickade fakturan bestred jag med motiveringen att tjänsten var felaktig och att något avtal inte har ingåtts med dem varför jag inte är betalningsansvarig gentemot dem.

Så frågan är alltså. Har de som skickade fakturan rätt att göra så när jag varken beställt eller ingått avtal med dem?

Ett företag kan överlåta en faktura, vanligt med factoring bolag som köper upp fakturor. Ett sätt för det första företaget att snabbare få betalt. Men då måste det finnas någon form av information från det första bolaget att fakturan överlåts.

Du har samma nöjlighet (minst)bestrida fakturna gentemot bolaget som ev. har tagit över den.

Sedan förekommer det ju skummare varianter där en företagare lägger alla kostnader i ett bolag, men alla intäkter i ett annat företag, varvid det första sedan kan sättas i konkurs och slippa betala skatt och leverantörer. Vanligt i samband med bekvämlighetskonkurser.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Lucky2015
H hempularen skrev:
Ett företag kan överlåta en faktura, vanligt med factoring bolag som köper upp fakturor. Ett sätt för det första företaget att snabbare få betalt. Men då måste det finnas någon form av information från det första bolaget att fakturan överlåts.

Du har samma nöjlighet (minst)bestrida fakturna gentemot bolaget som ev. har tagit över den.

Sedan förekommer det ju skummare varianter där en företagare lägger alla kostnader i ett bolag, men alla intäkter i ett annat företag, varvid det första sedan kan sättas i konkurs och slippa betala skatt och leverantörer. Vanligt i samband med bekvämlighetskonkurser.
I detta fall har de inte överlåtit till någon kreditgivare eller factoringbolag utan de har låtit ett annat företag som säljer likadana produkter fakturera mig. Min uppfattning är att de gjorde så här för att jag reklamerade till dem jag beställde av och gjorde klart att jag inte kommer att betala först förrän de åtgärdat felen. Känns som att de försöker på annat sätt helt enkelt.

Då kvarstår frågan alltså. Kan företaget jag köpte av och som gjorde installationen verkligen göra så här? Har jag verkligen ett betalningsansvar gentemot ett företag som jag inte beställt något av?

Vad har de för organisationsnunmer?

Lucky2015
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har de för organisationsnunmer?
Tänkte du på de jag beställde arbetet av eller de som skickade fakturan?

Du skall inte betala till ett annat bolag såvida inte första firman anger att fakturan är överförd (såld).
Ur reklamationssynpunkt spelar det ingen roll vem som övertagit fakturan.
Om du betalar till fel firma så kan den första krävs betalning en gång till.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.