39 554 läst · 106 svar
40k läst
106 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 248 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 248 inlägg
Börja med att kontakta Hallå Konsument och/eller Villaägarnas juridiska avd. är du medlem så får du gratis råd. Är du inte medlem så bli medlem. Viktigt att du får rätt juridisk hjälp och inte bara gissningar och tyckande.Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Hej,
Om du har beställt varan eller tjänsten som privatperson har företaget rätt att kräva betalning i upp till 3 år efter att varan har levererats till dig.
Så det är bara att bestrida då preskriptionstiden har passerats med råge..
Preskriptionstid
När en privatperson köper något av ett företag blir skulden preskriberad efter 3 år. Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den.
Det är viktigt att känna till att dessa 3 år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott. Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas.
https://www.hallakonsument.se/frago...an-ett-foretag-vanta-med-att-skicka-fakturan/
Om du har beställt varan eller tjänsten som privatperson har företaget rätt att kräva betalning i upp till 3 år efter att varan har levererats till dig.
Så det är bara att bestrida då preskriptionstiden har passerats med råge..
Preskriptionstid
När en privatperson köper något av ett företag blir skulden preskriberad efter 3 år. Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den.
Det är viktigt att känna till att dessa 3 år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott. Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas.
https://www.hallakonsument.se/frago...an-ett-foretag-vanta-med-att-skicka-fakturan/
Redigerat:
Huvudregeln är att fordringar preskriberas efter 10 år.
Om det har gått mer än tio år och preskriptionsavbrott under perioden inte har skett, kan kommunen inte kräva in skulden. Strikt talat har den inte försvunnit, och du kan fortfarande betala den, men kommunen saknar rättslig grund för att vidta indrivningsåtgärder.
Däremot behöver du titta på vilka olika former av preskriptionsavbrott som finns:
Om det har gått mer än tio år och preskriptionsavbrott under perioden inte har skett, kan kommunen inte kräva in skulden. Strikt talat har den inte försvunnit, och du kan fortfarande betala den, men kommunen saknar rättslig grund för att vidta indrivningsåtgärder.
Däremot behöver du titta på vilka olika former av preskriptionsavbrott som finns:
5 § Preskription avbryts genom att
- gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
- gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
- borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller planförhandling under företagsrekonstruktion. Lag (2022:976).
Du glömde det viktigaste att TS är konsument!
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.![[S2] [S2]](/forum/proxy.php?image=https%3A%2F%2Flagen.nu%2Frsrc%2Fimg%2FS2.png&hash=5d1f2ee82607c0efe293fab135ac6a57)
Och du glömde att fordran ifråga kommer från en kommun, och inte en näringsidkare.R Rejäl skrev:
Edit: 10 års preskription för offentliga organ förefaller gälla fordringar som kommer från ren myndighetsutövning, och inte utförande av en faktisk tjänst.
Redigerat:
Det fallet jag tänkte på, gällde mer av myndighetsutövning visade det sig och då var preskriptionen 10 år, men om fordran mer gäller utförande av en kommersiell tjänst - och det är väl det fallet som gäller här, då verkar det vara tre års preskriptionstid.R Rejäl skrev:
Men rådet att kolla upp vad som gäller preskriptionsavbrott gäller fortfarande dock.
För vi har sluppit inmätningsavgiften av ett nybygge som kommunen försökte att fakturera ca 4 år efter utfört arbete..globaljuggler skrev:
Bra då är vi överens om 3år mot konsument!
Ja.globaljuggler skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 112 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 112 inlägg
Kommunen har inte sålt någonting. De har rätt att ta ut anslutningsavgifter enligt lagen om allmänna vattentjänster. Det är lagrummet. Det finns alltså ingen näringsidkare, ingen vara/tjänst och ingen konsument.R Rejäl skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...6412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412/
Bevisbördan att avgifterna har betalats ligger på brukaren, inte på kommunen.
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Jag tror (med betoning på tror) att preskription inte är en framkomlig väg här. Om kommunen inte anser sig ha levererat en anslutningspunkt för vatten, så blir den ju inte gratis bara för att det går 10 år innan det upptäcks att någon kopplat in sig.
Man kan möjligen slippa betala, men koppla bort sig.
Men hur ser historiken ut här. Var det möjligen så att ni fortsatte amvända er gamla brunn ett tag, men av ngn anledning kopplade in er senare?
Man kan möjligen slippa betala, men koppla bort sig.
Men hur ser historiken ut här. Var det möjligen så att ni fortsatte amvända er gamla brunn ett tag, men av ngn anledning kopplade in er senare?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 112 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 112 inlägg
Jag tror heller inte preskription är en framkomlig väg men HD har faktiskt dömt att 3 år gäller för VA-tjänsters avgifter:
https://lagen.nu/dom/nja/1988s503
https://lagen.nu/dom/nja/1988s503

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 112 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 112 inlägg
@Jocce81
Hur är det med vattenmätare? Om ni har använt kommunalt vatten finns ju en vattenmätare som kommunen regelbundet läser av och byter ut. Har ni inte haft en sån under alla år?
Finns en vattenmätare som kommunen har skött så har man ju känt till anslutningen.
EDIT: Ser nu i ditt dokument från 2014 att de inte har använt sig av vattenmätare för fritidshus:
Hur är det med vattenmätare? Om ni har använt kommunalt vatten finns ju en vattenmätare som kommunen regelbundet läser av och byter ut. Har ni inte haft en sån under alla år?
Finns en vattenmätare som kommunen har skött så har man ju känt till anslutningen.
EDIT: Ser nu i ditt dokument från 2014 att de inte har använt sig av vattenmätare för fritidshus:

Redigerat:
I vilken paragraf ger kommunen rätt att fakturera utförd tjänst efter 3år mot en konsument, kan inte hitta det?Claes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 112 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 112 inlägg
Men det det sker ju inte efter tre år. VA-huvudmannen menar ju att de just har fått kännedom om att TS önskar ansluta sin fastighet till det allmänna vattennätet. Om sen TS (och tidigare samägare) olovligen har kopplat in sig på anläggningen för många år sedan utan att underrätta kommunen ger ju ingen preskription för anslutningen.