Byggahus.se
S
gnsmk skrev:
Jag vill även ha denna konstellation för att få disko i mitten framför fönstret.
bara du får in alla skåp å dom inte lutar.
hon brukar kunna placeras vars du vill

Men vad har du för skåp ut längs de andra väggarna. Hur långt ut går dessa skåp?

Och än en gång du måste kryssmätta rummet för om det är mycket fel kan det bli så att du får modifiera alla skåpen ut tillsammans med bänkskivan och det kan också bli så att den inte ens kommer in till väggen längre ut om väggarna har ett för stort vinkelfel.

Problemet om du sätter ditt kök i fel vinklar blir framförallt bänkskivans/skivornas skarvar.

Redigerat:
1421594743530-197881840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser ritningen ut. Jag har lite att spela på. Längst ut på uet så kan jag få 360 cm om jag tar bort osb-skiva och gips. Men faktum kvarstår att båda väggarna vinklar in nåt. Har inte kunnat korsmäta, mmm väggarna vinklar in ca 2 cm utslaget på båda väggarna. Det borde man kunna åtgärda med att kapa bakstycket på de skåp som är på de parallella väggarna ? Även kapa bänkskivan i bakkant ? Ca 1 cm på skåp och skiva.

Nu undrar jag även om epoq stommarna är 60 djupa, eller om det finns marginal bakom att spela på? jag kan ju inte vara den ände som har sneda väggar.

såhär står det om deras högskåp iaf; Nischmått: bredd = 56.3cm; djup = 58cm

Är nischmått innermått ?

Redigerat:
Nu är jag inte i huset och kan mäta men den är inte 600 djup eftersom luckan var ca 15-17 mm tjock. Men om jag inte missminner mig så blev skåp och lucka tillsammans 600. Deras skivor var 610 mm men allt är taget i från minnet.

Jag gjorde en u-variant och använde delvis deras stommar och vissa luckor. Hade tillgång till kompis med ett ett helt snickeri så jag gjorde mycket special och fick sprutlackat i samma färg så jag kunde därför få in allt perfekt.

Men jag gjorde lösningen utan hörnskåp och använde skåp som jag ställde i 90 gr i hörnan detta ger mer frihet att ta felaktigheter.

Här har jag ställt skåpen i vinkel och tillverkat lite lull lull för att få det lite mer i still med orginal inredningen i huset.
IMG_7163 liten.jpg
Skapa konto

Jag har också tillverkat egna täcksidor där grunden är en lucka som limmats på en MDF och kantats med trä samt frästs och dekorerats med en liten knopp innan jag fick sprutmålat i samma färg som luckan vilket är en EPOQ lucka.
Problemet var att få reda på färgtyp och färgnummer så det tog längst tid.
IMG_7148 liten.jpg
Skapa konto

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Fint kök :)

Jag hoppas 1 cm Mellan väggarna räcker som spelrum för skåpen. Och att de 2 cm väggarna vinklar in går att medla i bakkant av skåpen.

Stommen i sig är ju inget finsnickeri direkt och kom i platta paket så det går ju att kapa djupet lite. Men du ska helst ha tillgång till lite maskiner för att få det rakt och bra. Det som du får se upp med är att om du skal ha lådor så kolla att det är tillräckligt med plats bakom så att dom inte går i botten.
Jag fick tillverka en mindre djup låda vid hällen för en platt eldosa fick inte plats bakom den inskjutna lådan. Men det löste jag genom att slakta skjutbeslagen till en diskbänkslåda för dom är inte lika långa och montera på en låda som sattes under spisshällen. Men jag tror att 1-2 cm är nog möjligt att kapa ner djupet.

Du måste få in det mot väggen för om du kör med Epoq.s bänkskivor så är det inte mycket mer än 1 cm överhäng. Alternativt hitta en djupare bänkskiva på tex IKEA för deras nya är nog 630 mm har jag för mig.

Alla bänkskåp är 1mm mindre än angivet med undantag på 90 hörnskåp. Tex 60 cm skåp är 599mm.

Du kan också "tjäna" några mm genom att jacka ur i väggen för bänkskivan. Självklart förlorar du lite överhäng i framkanten när du gör detta.

En annan sak är att din bänkskiva borde vara 5 mm kortare än angivet mått i ritningen 3600mm -5mm =3595mm total längd på bänkskivan. Titta på din bänkskive ritning så ska detta stå angivet.
Detta avdrag brukar man göra för att det ska gå att montera.

Inte håller man väl på och hackar i väggen för en bänkskiva, eller kaklar ni först och sätter skivan sen ??

Det är väl bara mäta ut och såga bort det som behövs + 5 mm på dom 2 sidoskivorna, dom 5 millimetrarna behövs för att få lim i skarven innan man drar ihop skivorna, för med dom små toleranserna skulle jag lägga dit alla skivor och dra ihop dom på plats.

Kakel + fix döljer utan problem 5 mm.

Har inte beställt någon skiva från dom. Ska beställa en 63 cm skiva. Det jag funderar mest över är om man får ihop alla skåp snyggt i framkant

Ja, du drar ihop skåpen, även i bakkant, det medföljer rörmutter/ skruv för det.

3 snabbtvingar är bra att ha, rikta in dra ihop, borra 5 mm rakt igenom, tänk först bara så du inte borrar i hålen där gångjärnen ska sitta, eller där du tänkt sätta hyllbärare, helst 3 skruvar i framkant.

Ja det är nog det minsta problemet. Om du får in dina hörnskåp och dina tre skåp där emellan så får du eventuellt ta ner djupet på de andra skåpen. Det fixar du ju i ryggen på skåpet.

Ska du ha luckor eller lådor?

En historia i ämnet.

Min far rev ut köket på 80 talet, kom ut en kille och mätte in ett nytt, det gamla satt med presspassning, men han tog samma stommar/placering. I väntan på köket renoverade farsan väggarna, och drog på ett lager gips, köket kom och monterades upp, allt passade perfekt. Dock inte spisen, hålet för den var nu bara 58 cm, han hade ju bara slagit upp stommarna som tidigare, och inte mätt.

oceanis skrev:
Ja det är nog det minsta problemet. Om du får in dina hörnskåp och dina tre skåp där emellan så får du eventuellt ta ner djupet på de andra skåpen. Det fixar du ju i ryggen på skåpet.

Ska du ha luckor eller lådor?
Det är ju blandat men mestadels lådor. 90 skåpen har ju lucka.

1421619378415-773654605.jpg
Skapa konto

1421619448049888430421.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.