4 572 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Faktisk kostnad för att bygga hus?
Hej,
Stämmer det att hustillverkare lägger någonstans runt 200 000 kr i egen ficka på ett standardhus, exklusive egen personal osv?
Säg ett standardhus, runt 150 m^2, vi kan ta A-hus vinga som exempel.
https://www.byggahus.se/bygga/a-hus-villa-vinga
Det kostar numera 2,5 MSEK.
Är det rimligt då att ca 200 000 kr går till hustillverkaren, vilket ger ca 8 % i vinst på insatt kapital, när egna kostnader är dragna?
Ungefär hur mycket är själva byggkostnaden, dvs rent material och arbetstimmar på plats?
Kan man tänka sig att det är ungefär 10 % av 2,3 MSEK, dvs ytterligare 230 000 kr?
Betyder det att själva huset, att bara bygga det ligger runt 2 MSEK? Tänker jag rätt?
Stämmer det att hustillverkare lägger någonstans runt 200 000 kr i egen ficka på ett standardhus, exklusive egen personal osv?
Säg ett standardhus, runt 150 m^2, vi kan ta A-hus vinga som exempel.
https://www.byggahus.se/bygga/a-hus-villa-vinga
Det kostar numera 2,5 MSEK.
Är det rimligt då att ca 200 000 kr går till hustillverkaren, vilket ger ca 8 % i vinst på insatt kapital, när egna kostnader är dragna?
Ungefär hur mycket är själva byggkostnaden, dvs rent material och arbetstimmar på plats?
Kan man tänka sig att det är ungefär 10 % av 2,3 MSEK, dvs ytterligare 230 000 kr?
Betyder det att själva huset, att bara bygga det ligger runt 2 MSEK? Tänker jag rätt?
eksjöhus prio 2:
modulbyggda väggar, vitvaror, golv osv (materialsats) 1 178 000
entreprenad: el, vvs, bygg, städ. Material för el, innerväggar osv: 840 000
grund: 363 000
Detta är en generalentreprenad där byggfirman står för samordning
totalentreprenad kostar 10% mer tror jag
Vi valde att bryta ut grunden från entreprenaden då vi kunde få ett bättre pris p.g.a att vi måste fylla tomten ganska mycket. 363 000 avser priset från eksjöhussäljaren som är upphandlat.
Eksjöhus får ej göra vinst på entreprenadsdelen utan har vissa godkända byggfirmor man kan välja mellan och därmed kan man förhoppningsvis lita på säljarens omdöme och rekommendation när man väljer byggfirma.
Eksjöhus har en vinstmarginal på 14% enligt allabolag.se
modulbyggda väggar, vitvaror, golv osv (materialsats) 1 178 000
entreprenad: el, vvs, bygg, städ. Material för el, innerväggar osv: 840 000
grund: 363 000
Detta är en generalentreprenad där byggfirman står för samordning
totalentreprenad kostar 10% mer tror jag
Vi valde att bryta ut grunden från entreprenaden då vi kunde få ett bättre pris p.g.a att vi måste fylla tomten ganska mycket. 363 000 avser priset från eksjöhussäljaren som är upphandlat.
Eksjöhus får ej göra vinst på entreprenadsdelen utan har vissa godkända byggfirmor man kan välja mellan och därmed kan man förhoppningsvis lita på säljarens omdöme och rekommendation när man väljer byggfirma.
Eksjöhus har en vinstmarginal på 14% enligt allabolag.se
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Ganska hårt konkurrensutsatt bransch så jag skulle gissa att vinsten varierar mellan 5 och 15 procent ungefär. Beroende på tillverkare och husmodell såklart. Gör man mycket modifieringar på huset så hamnar man antagligen att betala närmare 15 procent än 5 i vinst.
Sverige har alldeles för dålig konkurrens på husbyggen. Delvis därför vi har så dyrt husbyggande. EU har varit på Sverige flera ggr om att det måste förbättras.Finndjävel skrev:
Liknande trådar
-
Vad är en rimlig kostnad för att kakla en yta 1,2 x 0,20 m?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad ESDEC förstärkningsskruv
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Faktura 15 ggr högre än kostnadsförslaget...
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slippa kostnader för tillval, tips?
Hustillverkare -
Kostnad för energi per år för mekanisk frånluft?
Ventilation