2 444 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fåglar i trädgården - metoder för att locka eller hålla dem på avstånd
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Fåglar är inte bara vackra och underhållande att se på, det finns flera andra fördelar med att ha dem i din trädgård. Här berättar vi hur du kan locka till dig fåglarna, men också hur du gör för att hålla dem på avstånd i de fall de är till besvär.
Du kan läsa artikeln här: Fåglar i trädgården - metoder för att locka eller hålla dem på avstånd
Du kan läsa artikeln här: Fåglar i trädgården - metoder för att locka eller hålla dem på avstånd
Innan man försöker locka till sig fler fåglar så bör man sätta pingla och/eller ett färgglatt stort halsband på alla utekatter i närheten. De dödar fler än 13 miljoner småfåglar i Sverige. Varje år.
Det är inte katternas fel, det är 100% kattägarnas ansvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
Det är inte katternas fel, det är 100% kattägarnas ansvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
Och hur många skadedjur som möss, sorkar etc dödar katterna?Nissens skrev:
Ingen aning, men det är tragiskt att så många småfåglar dödas. Alla tycker om småfåglar, men många som säger det släpper ut sin katt bland dem. Lite märkligt.T Turbo_Tail skrev:
Speciellt när det är så enkelt att minska problemet. Ett halsband bara.
Har inga problem med fåglar.Lägger kanske för mycket pengar på fågelmat på vintern, men det är det värt!
Skator o kråkor försöker jag hålla undan annars tar dem över.
Har ett par fågelholkar på baksidan och det är riktigt roligt när man ser att det är bebott och sen när dem fått ungar, ja det är kul att följa.
Det är väl bara sparvarna som kan bli ett problem för dem bor under takpannorna. Fast dem är oxå uppskattade, dem hör liksom hit.
Såg vad ni skrev om katter. Visst, dem nöjesjagar, men det brukar funka med ett sånt där vattengevär med pump! Ska fan inte ge sig på mina fåglar
Skator o kråkor försöker jag hålla undan annars tar dem över.
Har ett par fågelholkar på baksidan och det är riktigt roligt när man ser att det är bebott och sen när dem fått ungar, ja det är kul att följa.
Det är väl bara sparvarna som kan bli ett problem för dem bor under takpannorna. Fast dem är oxå uppskattade, dem hör liksom hit.
Såg vad ni skrev om katter. Visst, dem nöjesjagar, men det brukar funka med ett sånt där vattengevär med pump! Ska fan inte ge sig på mina fåglar
Vekar få bara fler och fler sorters fåglar här.. LOVELY
.. senaste tillskottet verkar vara Hämpling
Kom flera sorter när vissa högar och buskar började ta plats på gården..
får gärna komma flera..
Har Koltrastar, rödhakar, talgoxar, blåmesar, pilfinkar, gök, ett häckande duvpar, kråkor (inte fullt lika roliga).. ett skatpar som byggt bo högt upp i ett träd (de vill vi eg inte ha här, de retade hunden och de retar katten), sädesärlor, domherrar.. mfl
Sen har vi Herbert också.. och Hedvig.. fasaner som vaktar gården (ok Herbert gör.. och vaktar sin häckande flicka..som vi försöker låta vara ifred.. hittills har vi missat bebisarna varje år.. men vi har sett äggen och kläckta skal .. flera år i rad)
Tyvärr har vi lite glipor på husen som de bor i (dvs in i håligheter i takutsprång.. plåtar osv) meeeeen.. vartefter vi täpper till ett hål.. får vi sätta ett par nya holkar!
De är trevligt sällskap när man är ute.. och de är roliga när de talar om var man har djur i odlingarna.. och när de tycker det är dags att slå på våra dammar/fontäner..
De är dock mindre roliga när de ätit blåbär/svarta vinbär.. och sedan skiter ner hela lusthuset.. så nya träet blev blått (nej gick inte att tvätta bort..) många år sedan,, men jag är fortfarande lite småsur och har inte kommit mig för att måla om.. haha
Sen kunde det vara bra om de lät bli o skita på utemöblerna! Men man kan inte få allt..
Kom flera sorter när vissa högar och buskar började ta plats på gården..
Har Koltrastar, rödhakar, talgoxar, blåmesar, pilfinkar, gök, ett häckande duvpar, kråkor (inte fullt lika roliga).. ett skatpar som byggt bo högt upp i ett träd (de vill vi eg inte ha här, de retade hunden och de retar katten), sädesärlor, domherrar.. mfl
Sen har vi Herbert också.. och Hedvig.. fasaner som vaktar gården (ok Herbert gör.. och vaktar sin häckande flicka..som vi försöker låta vara ifred.. hittills har vi missat bebisarna varje år.. men vi har sett äggen och kläckta skal .. flera år i rad)
Tyvärr har vi lite glipor på husen som de bor i (dvs in i håligheter i takutsprång.. plåtar osv) meeeeen.. vartefter vi täpper till ett hål.. får vi sätta ett par nya holkar!
De är trevligt sällskap när man är ute.. och de är roliga när de talar om var man har djur i odlingarna.. och när de tycker det är dags att slå på våra dammar/fontäner..
De är dock mindre roliga när de ätit blåbär/svarta vinbär.. och sedan skiter ner hela lusthuset.. så nya träet blev blått (nej gick inte att tvätta bort..) många år sedan,, men jag är fortfarande lite småsur och har inte kommit mig för att måla om.. haha
Sen kunde det vara bra om de lät bli o skita på utemöblerna! Men man kan inte få allt..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Artikelkommentarer -
Fåglar tar sönder ny isolering - Reklamation?
Juridik -
Vad göra med fina stenar i trädgården - söker tips och idéer
Trädgård allmänt -
Radhushotell för fåglar - Möjligt?
Trädgård allmänt -
TV-pelare i trädgården?
Teknik