Byggahus.se

Fågelfrön från trädgårdar sprider fruktat ogräs

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 360 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. rampante
    Medlem · Blekinge · 737 inlägg

rampante

Medlem
    hur ser det ogräset/grässorten ut i sina olika växtstadier så man kan jämföra om det är sånt elende man fått in på tomten?

3. K
    Medlem · Munkedal · 537 inlägg

Kalle B

Medlem
    Fattar inte varför folk köper de där fröblandningarna till fåglarna, de äter ju ändå bara solrosfröna och något till och sprätter ner resten på marken. Bättre att köpa bara solrosfrö eller jordnöt

4. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    Det är lurendrejeri från branschen skulle jag vilja påstå, eftersom det kallas "vildfågelfrö" och dessutom är billigare än solrosfröet då det innehåller typ 50% havre som nästan inga fåglar vill ha.
    Jag har ju vilda fåglar i trädgården tror jag de flesta tänker.

5. KnockOnWood
    Lägenhetsboende · Halland · 27 299 inlägg

KnockOnWood

Lägenhetsboende
    Googla på hönshirs, så får du fram massor av bilder.
    Här är två av dem:
    upload_2020-6-8_16-2-40.jpeg

upload_2020-6-8_16-2-54.jpeg

6. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 624 inlägg

MultiMan

Realist
    Är det värre än Parkslide?

7. K
    Medlem · Munkedal · 537 inlägg

Kalle B

Medlem
    Svårt att jämföra, de fungerar helt olika. Parksliden kan inte sprida sig med frö, men när den en gång fått fäste på en plats så går den nästan inte att döda. Hönshirs dör på vintern, men nya plantor gror från frö nästa år. Upp till 40.000 frö kan en enda planta tydligen generera, men jag antar att det är i ett varmare klimat än det svenska. Men kör man över dom med gräsklipparen på sommaren så de aldrig får satt frö så är dom borta sedan.

8. M
    Medlem · Stockholm · 156 inlägg

markus1

Medlem
    Det är främst ett problem inom jordbruket. Men det blir ju bättre ju fler som drar ett strå ur backen :)
    Handlade om detta i senaste Odla i P1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.