Byggahus.se
Hej.

Bor i ett bostadsrättsparhus 2 fulla våningar med trädgård/altan.
På främst södersidan/altansidan så har vi en massa fågelbon under takpannorna (gråsparvar) och även något inne på vinden där luftspalten i fasaden inte har tillräckligt nät eller så har nätet gått sönder.
Ser grenar sticka ut.

Påtalade detta för styrelsen i bostadsrättsföreningen i slutet av april förra året att bona bör tas bort och det bör sättas för fågelskyddsnät el dyl. Att fågelbon alltid innehåller fågelkvalster och fågelloppor som när fåglarna lämnar boet kan ta sig in i bostaden.
Vi hade redan haft en del problem med sådana kryp sommaren innan.

De skulle ha styrelsemöte och det drog ut på tiden att få ett svar men sen fick jag svaret att de ville inte åtgärda dvs tvärNEJ, och de sa att isåfall skulle alla hus i föreningen fågelsaneras och det fanns det inte pengar till.
Och det är väl inte säkert att det kommer fågelloppor och fågelkvalster för det hade de inte hört talas om.
Och fick snörpigt svar.

Jag fick isåfall fixa själv en firma som utför jobbet och betala själv.
Då var det för sent den säsongen att åtgärda för fåglarna hade redan byggt sina bon och börjat lägga ägg.

På sommaren kom fågelkvalstrena. och det blev ett helvete. Pyttepyttesmå röd/bruna kryp som kröp runt på altanen på baksidan och in genom altandörren (även när den var stängd.) och även in genom ytterdörren på framsidan.
Ett bo var precis utanför sonens fönster utanför hans sovrum. Fick tejpa igen fönstret för att de inte skulle
komma in.
Dammsuga, städa, altanen ville jag knappt va på. fick sätta dubbelhäftande tejp i karmarna o tröskeln i båda dörrarna som de fastnade i.

Nu till i år så kontaktade jag en firma för att de skulle bespruta och ta bort bona, sanera och sätta för i takpannorna och in till vinden så inga fåglar kan bygga bo.
Vill absolut inte ha samma helvete med fågelkvalster som förra året och inte kunna ha fönster och dörrar öppet och inte kunna nyttja altanen och riskera att bli bitna.
Saneringsföretaget sa att de blir mängder med fågelkvalster och fågelloppor i varje fågelbo som riskerar att ta sig in i bostaden och ut på fasaden/altanen. Jo tack det hade vi ju märkt.
Även i gräset under äppelträdet där fåglarna jämt satt.
Och de sa att de utför en hel del sådana saneringsuppdrag i samband med fågelbon.
Det kostar rätt mycket pengar och egentligen är det ju bostadsrättsföreningen som ska stå för det.

Men nu när jag sa till styrelsen att nu kommer de och ska åtgärda och jag betalar själv så ringde de företaget och STOPPADE arbetet. De sa att jag inte får betala nån för att göra jobbet själv. Att taket är föreningens ansvar och de hade
kollat med sin jurist att försäkringar inte täcks om något går fel om jag beställt jobbet.
Men själva verkar de inte vara villiga att betala eller åtgärda det, precis som förr året.

De pratade igen om att det isåfall borde göras på alla hus och sa att om några år ska de byta stuprännor på alla hus och då kanske de fågelsäkrar samtidigt, vilket inte hjälper oss ett dugg nu.
Och de ville typ ha bevis för att krypen var fågelkvalster och vill veta hur många bon det är.
Men ingen av dom vill klättra upp på en stege och kolla. Om firman ska göra det kostar det ännu mer.

Fåglarna håller redan på att bygga bo, ser dom flyga in och ut under takpannorna.
Vägrar att ha det som förra året och jag har små barn.
Sitter i en rävsax. Får inte betala och åtgärda det själv och de vill inte.
Vad har jag för rättigheter?
Är inte föreningen skyldig att ätgärda för skadedjur? Finns det nån miljöbalk/lag.
Tacksam för hjälp.

musikhelle

Låter jobbigt. Har ingen annan problem med fåglar? Har ert hus ett mer utsatt (populärt) läge för fåglarna?
Hur stor är föreningen, är det en riktig förening eller är de underställda riksbyggen?

kolla med miljöförvaltningen i kommunen

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Styrelsen består av dina grannar. Den har att se till att ekonomin sköts och att inte pengar används på felaktigt sätt och att de arbetar efter likabehandlingsprincipen.
Många hus bebos av diverse djur, inklusive fåglar. Visst kan det vara en nackdel att de bygger på, därför brukar man ha fågelband längs ner vid takfoten.

I mina öron låter det som du förstorar problemet. Bona bebos under kanske 2-3 veckor sedan flyttar ungarna ut.

Du kan ju alltid höra med kommunen och deras miljöenhet, men tror inte du har mycket att hämta där.

Det finns ingen anledning att spruta för fågelloppor. Det räcker med fågelremsor.
Men det är ju surt att du inte får fixa dit det. Det är inget som kan gå snett.

Formellt gör nog föreningens styrelse rätt. Taket är föreningens ansvar och det är föreningen som bör bedöma åtgärder som krävs och sedan bekosta dessa. Sen kan man ju tycka att det borde gå att lösa om ni är beredda att bekosta detta på egen hand. Ni kanske kan ta upp detta på årsstämman som en motion eller en fråga. Det kan tänkas att det är fler som har problem. Detta är väl nackdelen och fördelen med en bostadsrättsförening , besluten är ibland komplicerade, men samtidigt har ni själva inte hela ansvaret.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huset bredvid har också fåglar. Vi har ett utsatt bra läge för fåglarna.
Förra året var fåglarna där från maj-aug. De lägger flera kullar med ungar. Riksbyggen runt 40 lägenheter

Etompau.
Finns inget fågelband. Det är ju typ något sådant de skulle sätta dit.
Förstorar problemet?? Fågelkvalstrerna finns ju där och är en del vilket tyder på ganska många fågelbon.

M musikhelle skrev:
Etompau.
Finns inget fågelband. Det är ju typ något sådant de skulle sätta dit.
Förstorar problemet?? Fågelkvalstrerna finns ju där och är en del vilket tyder på ganska många fågelbon.
Gå med i styrelsen, så kan du sedan lobba för att ni ska åtgärda problemet.
Låter fortsatt om att problemet förstoras. Många sätter upp fågelholkar utan att det blir sanitära olägenheter.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Daniel.
Kanske inte hade behövts besprutas om de hade tagit bort bona på vintern då de flesta är döda. Men nu är
Det full aktivitet med fåglar i bona och det är i maj som krypen har börjat dyka upp i dörrar/fönster så nu behöver man bespruta.

S
Kan du inte störa fåglarna lite såhär tidigt på våren? Då brukar de flytta sig.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Svante C. Hur då störa. Det är typ 7 meter upp. Bona samma ställe som förra året.
De återvänder igen

Jag skulle hyrt en skylift och gjort jobbet själv. Då gör ni det på egen risk och föreningen kan inte belastas. Hälsan och boendemiljön kommer i första hand.

• Gilla
Xaktly
  • Laddar…
För något år sedan var det en snarlik tråd. Jag sökte men hittade den inte. Kanske kan någon hitta den, där fanns en del uppslag till lösning

Jonathan.
Jag skulle ju betala en aktoriserad firma att komma hit med skylift och göra jobbet.
Dom har kunskap, har gjort jobbet förut och har försäkringar.
Skulle absolut INTE få göra jobbet själv. Då kan det ju bli riktigt illa om det blir fel och jag själv stå för det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.