Byggahus.se

Fågel som gått igenom luft-luft

1. T
    Medlem · 33 inlägg

Teakster

Medlem
    Märklig grej har inträffat. Hittade en massa fågelfjädrar i huset och även död fågel på golvet nedanför luft-luft pumpen. Är detta ens möjligt? Fågeln har alltså på något vänster flygigt in i utedelen och sedan åkt igenom kanalerna - för att slutligen hamna på golvet inne i huset. Någon som varit med om något likande?

2. samlarpådetmesta
    Medlem · 407 inlägg

samlarpådetmesta

Medlem
    Gissar att det kan vara tvärt om. Alltså att den har tagit sig in i innerdelen inifrån huset

3. Bästa svaret

I
    Medlem · Västra Götaland · 1 620 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Om jag ska gissa så är hålet genom fasaden där gasrören går, inte helt tätt. Fåglar har boat i yttre delen och en fågelunge valde att gå inåt i kanalen när den skulle lämna boet, hamnade i innedelen istället och spruff... Darwinism at its best.

4. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 001 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej. Slangen mellan utedel och innedel är vätskefylld.

5. A
    Byggveteran · Skåne · 804 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Som sagt innan så helt omöjligt att den passerat igenom pumpen utan snarare ett öppet fönster och så har den flugit imot inifrån.

6. T
    Medlem · 33 inlägg

Teakster

Medlem
    @InsidersUnited har nog helt rätt. Montören har skapat ett bra ställe för fågelbo på utsidan. Rikligt klåpare till installatör.

7. C
    Medlem · stockholm · 1 267 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Ser märkligt ut!!!
    Har själva vägganslutningen som ska täcka hålet åkt ned ?
    Begriper dock inte hur pippin lyckas flyga in i fläkttrumman på innerdelen

8. electroluxaren
    Medlem · - · 10 059 inlägg
    fel svar igen
    inga slangar är vätskefylda

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 521 inlägg

useless

Lök.
    Den enda slangen där är kondensslangen och den kan mycket väl vara vätskefylld om det blir stopp i änden.

• Laddar…
  10. electroluxaren
    visa mig den fågel som simmar in i denna 16mm grova slang

11. Per Bankvall
    Medlem · 22 inlägg

Per Bankvall

Medlem
    Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).

• Laddar…
  12. electroluxaren
    det kalla jag en killgissning

13. electroluxaren
    denna installation saknar rör igenom väggen där allt går igenom

14. Per Bankvall
    Medlem · 22 inlägg

Per Bankvall

Medlem
    Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet installatören föreslog som default var att lägga dem i en kanal utanpå huset och sedan borra in sig genom väggen dit innerdelen skulle sitta för att det var enklare för dem. Då kan ju denna kanal bli en liten tunnel som om det inte är rätt genom väggen ger små djur en chans att krypa igenom.

15. electroluxaren
    OMG
    skyddsröret saknas trolleflexbussningen eller what ever
    utan detta rör kan de små krypen gå i mellanväggen och in i innedelen
    dolda rör ger gnagarna en autostrada in.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.