Fästning av ben till bordsskiva, problem med bl a förborrning.

1k läst  13 svar

Nästa tråd i Möbelsnickeri
  1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej

    Jag är i farten att göra mig ett bord med stålrör som underrede/ben. För att fästa rören i bordets undersida har jag följande fläns (se "Bild 1 - fläns"). Den planeras att fästas med träskruv på 9.2 mm som ska skruvas in i bordsskivan ca 1 cm. Träskruven har kapats för att inte gå igenom bordsskivan och är alltså helt plan. Jag testade förborra ett hål på 8 mm och sätta i en skruv i ett trästycke av samma material som bordsskivan. Det var svårt att få gängan att "hygga" i trät och när jag väl lyckades fick jag resultatet från "Bild 2 - skruvtest". Vilket är tydligt från bilden sprack trät vid infästningen. Jag har ett par frågor och skulle verkligen uppskatta all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna lösa det här...

    1. Hur ska jag göra för att trät inte ska spricka och flisa när jag fäster skruven?
    2. Som man kan se från Bild 1 - fläns så finns det ett stycke (ett par mm) som sticker ut och kommer vara själva kontakten med undersidan av bordsskivan. Ska jag försöka slipa ner detta (skitjobbigt och hur?), försöka göra en sänka i bordsskivans undersida (hur?), eller lita på att det inte lär bli ett problem om man drar alla skruvar jämt??
    Känns som att jag verkligen satt mig själv lite i klistret med det här projektet så all hjälp uppskattas för att kunna ro det i hamn till slut!!

    Tack på förhand
    Vänligen
    Erik
     
  2. F
    Medlem · Nivå 5
    1 - Flänsen måste du försänka eller slipa bort, annars får du ett fäste som inte är stabilt.Försänka kan du annars enkelt göra med en handöverfräs.
    2 - Testa igen med att borra 8 mm och skruva i en hel skruv (med spetsen kvar) 10 mm, Då får du "gängor" i träet som du sedan kan använda när du gängar i den kapade skruven.

    Möjligen kan du använda brickor (eller t.ex. plattjärn) med (minst) samma tjocklek som flänsen istället för att försänka/slipa. Det går inte att använda brickorna på traditionellt sätt, d.v.s. centrerade med skruven igenom, utan du får placera brickor så att de fungerar som distanser. Det som är viktigt är att brytmomentet när bordsbenet dras åt någon sida får så lång hävarm som möjligt, d.v.s. att fästets yttersta kan blir den som tar emot, inte flänsens kant.

    /Fredrik
     
    Redigerat 10 mar 20:46
  3. E
    Medlem Nivå 2
    Hej Fredrik,
    Tack för svar!
    1 - Okej, det är som jag misstänkte. Får se över lite vilka verktyg jag kan komma åt för att lösa det på ena eller andra sättet. Känns dock riskabelt med en försänkning när jag redan har lite problem med skruvarna och de ju ligger väldigt nära där försänkningen skulle sitta. Har jag tur kanske jag kan få till en bricka runt hela fästet med hål för skruvarna, vore kanske bästa alternativet. Bra förslag, tänkte inte på brickor!
    2 - Ugh.. ytterligare en tripp till varuhuset, alltid lika kul med kollektivtrafik :|. Men det låter som en sund plan, jag försöker testa det imorgon!!

    Återigen, tackar så mycket för tipsen!
    Erik
     
  4. D
    Husspekulant Nivå 3
    Är flänsen skruvad på röret eller svetsad?
    Det finns invändiga gängor på flänsen, vilket gör det möjligt att skruva fast flänsen på röret. Den uppstickande delen på flänsen är tätningsytan, där det i normala fall sitter en packning.
    Hur ser flänsen ut på andra sidan, där röret sitter?

    En blindfläns, dvs en fläns utan hål i mitten, hade varit lämpligare och antagligen även billigare för projektet.
     
  5. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 14
    Då kan du göra en 'träbricka' dvs en träbit som är lika tjock som flänsen sticker ut. Borra urtag för flänsen med en vanlig hålborr, och hål för skruvarna så de kan löpa fritt?
     
  6. E
    Medlem Nivå 2
    Rören har gängats och sedan enkelt skruvats fast i flänsen som är av denna modell. Beställde alla delar från Rinkaby rör, och det här var den fläns som såg lämpligast ut med min ytterst begränsade kunskap i ämnet. =)
     
  7. E
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är precis det som blivit planen nu, tack =). Får se om det blir en träbit eller metallskiva, det är ju en ganska tunn (2 mm) så får se vad jag får till. Vad skulle fördelen med en träbricka vara utöver att den skulle vara någorlunda plastiskt och lättare att arbeta med? En vanlig hålborr skulle behöva vara ganska bred (67 mm diameter) så får nog borra ett mindre hål och fila till det till rätt diameter..

    Vänligen
    Erik
     
  8. E
    Medlem Nivå 2
    Tänkte bara uppdatera och säga att allt löste sig utmärkt till slut, om än efter mycket möda, lite svordomar och för många vändor till Byggmax... Såhär blev slutresultatet!
     
    • Laddar…
  9. F
    Medlem · Nivå 5
    Hej!

    Det är alltid kul med återkoppling. Bordet blev ju riktigt snyggt med stavlimmad skiva. Min oro för stabiliteten försvann när jag såg att du hade länkat ihop benen på tvären, det hade inte jag klart för mig. Bra jobbat!

    /Fredrik
     
    • Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 2
    Tackar =). Och tack för tipsen, gick perfekt att använda en metallskiva som distans för flänsen. Och med denna fästanordning sitter benen som berget i bordet...
     
  11. L
    Medlem Nivå 1
    Vad snyggt!! Jag funderar också på att göra ett bord, så det var väldigt roligt att läsa detta. Var har du köpt rören? Det var mycket snyggt gjort med röret på tvären. En fråga till, från en okunnig och ganska ovan "snickare", varför använder man en fläns? Är det för att du hade rör? Om jag väljer möbelben i t.ex aluminium, behöver jag inte någon fläns då? Tack! Och som sagt, ett riktigt fint bord du har gjort!
     
  12. E
    Medlem Nivå 2
    Tackar och bockar!
    Rören och alla rördelar är köpta på Rinkaby rör (rinkabyror.se). Flänsen (se bild ovan) som är gängad på insidan användes anslutning för att fästa rören i bordsskivan. Finns många liknande att hitta på nätet som är både billigare och nog lättare att fästa i bordet (så att man slipper den distansskiva som diskuterats ovan). Ja, det finns ju en hel del färdiga möbelben att köpa vilket verkligen gör det mycket lättare!! Kika på t.ex IKEAs varianter och prettypegs.se. Lycka till om du bestämmer dig för att sätta ihop ett eget!
     
  13. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    "prettypegs.se" är det rätt stavat eller gör jag något fel för sidan fungerar inte....
     
  14. E
    Medlem Nivå 2
    https://www.prettypegs.com/sv/ var .com. Ber om ursäkt för det.
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: