Byggahus.se

Fästelement bärlina betonghålsten FATTAR INTE hjälp (med beräkningar)

1. J
    Medlem · Nivå 5
    Hej
    Ska slänga upp en ny altan eftersom den gamla håller på att rasa sönder (den är gravt underdimensionerad plus att den är byggd på det utstickande mellangolvbjälklaget som håller på att bli fuktskadat).

Jag dimensionerade bjälklaget och stolparna lite snabbt enligt eurocode och EKS09 och so far so fine… Det jag verkligen inte kan hantera är infästning i betånghålsten. Jag har sökt på all erkända skruvtillverkares hemsidor för infästning i detta material och det som anges (dessutom är detta nästan uteslutande för tegelhålsten och några enstaka "hålstenar", vad det nu betyder) är ett belastningsvärde i kg.

jag får absolut ingen information om detta är drag eller skjuvkrafter, inte heller vilken förspänningskraft jag kan tillgodoräkna mig.
    Jag vill kunna dimensionera mitt skruvförband på ett ordentligt sätt och det gör jag genom att tillgodoräkna mig friktionskapaciteten i förbandet som uppstår genom förspänningen samt en EVENTUELL skjuvkraft (jag är van vid stål och där ser man till att ha tillräcklig förspänning för att slippa skjuv). Här har jag tydligen inte rätt inställning till hur t.ex. Essve vill att jag ska dimensionera det :p

Någon som kan detta och kan förklara hur det förhåller sig i detta fantastiska stenmaterial och gärna rekommendera lämplig bult/skruv/plugg/expander.

MAXIMALA upplagslasten över en (1) bjälke är 6151 N (vilket är lite konservativt men det är inte det som är problemet eftersom det går att räkna om när jag vet hur jag skall räkna på bultförbandet) vilket skall tas upp av 400 mm bärlina som skruvats in i betonghålstenen.

Jag skickar med överslagsberäkningarna för jag vet att det är roligt att läsa sådant :) Notera dock att det är att betrakta som överslagsberäkningar och inte någon sanning över hur en fullständig beräkning enligt normerna genomförs..

p.s. bara beräkningar fram till problemet (det saknas alltså en del..)
    Tjo & Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2460.jpg
    IMG_2460.jpg
    IMG_2460.jpg

2. smiler
    Medlem Nivå 7
    WTF!!!
    Plugga å skruva fast skiten bara :)

3. S
    Medlem · Nivå 11
    Haha shit, ingen kan klandra dig för att inte ha räknat på bygget iaf. Frågan är ju om du kommer kunna hitta något definitivt svar på detta.

Undrar om en byggfirma ens skulle göra såhär mycket beräkningar eller om dom bara skulle ha kört på, kanske överdimensionerat ordentligt?

4. L
    Medlem · Nivå 11
    du kananvända dig av gängstänger och hiltis system med kemankare tillsammans med nätstrumpa för hålsten! Där borde adekvat data för uträkning finnas..

5. oobum
    Medlem Nivå 8

Alternativt ESSVES system med kemankare och PERFO-hylsa.

6. J
    Medlem · Nivå 5
    Haha, visst fasen är hela grejen överdriven och snudd på nördigt men det var lite roligt att göra det och inte minst är det en liten förövning inför ett framtida projek.

Det e bara det att det är j-vligt irriterande att jag inte fattar specen på bultarna. Det känns ju lite som att snubbla på mållinjen när jag gjort resten... Hehe

Gängstången är egentligen ingen dålig ide men det blir nog lite (verklighets-) överarbetat. Jag ska prata med Essve och höra vad de säger om just betonghålsten och hur hårt man kan spänna etc.
    Jag uppdaterar!

7. L
    Medlem · Nivå 11
    Hur hårt du kan spänna borde ju bero på densiteten på betonghålstenen dom kan nog bara ge generera dragkrafter sen borde maximala inspänningstrycket variera med mängd bult och kvalité på stång. Sen vilka krafter murbruket kan uppta innan bruket spricker och stenen bli lös

8. J
    Medlem · Nivå 5
    Läste på lite om betong och det visar sig att generellt så har betong en draghållfasthet motsvarande ca 1/10 av tryckhållfastheten, dvs kanske ett par 2-3 MPa i mitt fall. Sen skall det reduceras med en partialkoefficient på ca 1.25-1.30. Det blir inte mycket till förspänning där inte, inte heller ngn skjuvkapacitet att räkna med.

Hade en pytteliten bit hålsten liggandes och genom en helt ovetenskaplig förstörande provning så konstaterar jag att det krävs lite kraftigare doningar att få fast det på ett vettigt sätt.

Det lutar åt att det blir kemisk förankring, villet ngn var inne på.. Är inte så sugen på genomgående eftersom det skapar köldbryggor med massa kondens på insidan som följd..

Fasen vad krångligt allt blev nu :)

9. H
    Medlem · Nivå 9
  10. J
    Medlem · Nivå 5
    Tack. Kollade i guiden och den föreskriver också kemisk förankring. Två av två slutsatser -så det är nog inte så mycket att be för.