Byggahus.se

Fäste för parasoll i altanen?

1. S
    Medlem · Älvsborg · 35 inlägg

sjomarken

Medlem
    Vi bygger ny altan. När vi gör detta vill vi på något sätt skapa fästanordningar till vårt parasoll.

Parasollet har en kraftig fot i metall med hål för bultar.

Min tanke: På någotsätt fästa någon mutterliknande del i altanen. Nr man ser det ovanför skall det se ut som en infäld mutter i altangolvet. detta för att kunna fästa parasollet.

Någon som har förslag hur jag skall kunna lösa detta? Vart hittar jag denna "mutterfästanordningen"? Att tänka på är ju att det kan bli en del krafter om viden tar tag i parasollet. fästerna måste klara detta också.

mkt tacksam för förslag

Fredrik

2. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 591 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag har varit i samm bryderi som du. För mig slutade det med att jag skaffade en 60 -kg stenfot med rör på Bauhaus, och byggde sedan en vagn av 5 st 28×120 tryckimpregnerat med tre underliggande 28×120. Underst fyra hjul 100 eller 125 mm, varav två låsbara. Hjulens gummibana skall inte färga av sig på trätrallen.

Konstruktionen väcker mycken munterhet hos kvinnogäster, och inte lika stor munterhet hos manliga gäster, eftersom de senare får beställningar/order av de tidigare nämnda gästerna.

3. S
    Medlem · Älvsborg · 35 inlägg

sjomarken

Medlem
    Hej Mattiasp !!

Kan du kanske bifoga en bild hur ditt "underverk" ;-) ser ut ??

4. H
    Medlem · Dalarna · 1 060 inlägg

Hammarfall

Medlem
    @mattiasp vi väntar fortfarande.

• Laddar…
  5. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 591 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Redigerat 4 jun 2020 17:48
  6. H
    Medlem · Dalarna · 1 060 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Kul att du hade en bild i gömmorna! Kan bli så att jag kopierar det rakt av om den inte passar bättre utanför trädäcket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.