Byggahus.se

Fästa vägguttag som lossnat

375 läst  7 svar

1. ctxheap
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ett vägguttag lossnade i mitt kök dvs kåpa med innanmäte putade ut lite. Fick tipset att montagelim fixar biffen och dum som man är kladdar man på med PL600 innan man fullständigt analyserat situationen. I min enfald tänkte jag att det är kåpan som ska fästa mot väggen men så är det ju inte. Bifogar bild på hur det ser ut efter att jag med dålig framgång försökt skrapa bort limeländet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    socket1.jpg

Blev inte mycket klokare efter en närmare inspektion. Hur är det tänkt att det här ska fästas? Ser inget spår av tidigare limning och ingen av de synliga skruvarna verkar ha haft uppgiften att fästa uttaget i väggen. Tog av kåpan till ett av de andra uttagen. Ser ut som om man använt fästmassa (?) här?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    socket2.jpg

Elektrikern som gjorde detta verkar ha gått i pension och företaget konkat och det var tio år sen hursomhelst.

Hur går man enklast tillväga här utan att hyra in folk? Göra ett mer riktat försök med PL600 eller finns det något lämpligare för denna situation?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Med tanke på hur elektrikern har fäst uttaget, så är det kanske bra att firman gått i kk, inte förvånande iallafall.

Om man tittar noga på första bilden så ser du en grå plastring som skruvarna på sidan går in i.

Den ringen skall sitta fast i dosan i väggen, och genom att skruva in skruvarna fäster man uttaget.

Det är ju svårt att veta varför ringen har lossnat från dosan, men det är meningen att den skall sitta lite löst, så man kan vrida den för att kunna fästa uttaget på rätt håll.

Jag skulle börja med att ta loss ringen från uttaget, och se om den går att pressa på plats i dosan.

Annars får man kanske ta till någon form av lim. Man kan också borr hål i kaklet vid skruvhållen i uttagets olika hörn, och skruva fast den i väggen. Men då gäller att försöka kartlägga var rören till dosan går inne i väggen, så du inte skruvar in i röret. Men det bör fungera med rätt korta skruvar och plugg.

Om ringen går att få fast i dosan, men skruvarna är för korta, så kan man köpa längre skruv.

3. P
    Medlem Nivå 6
    Det du tror är fästmassa gissar jag är kakelfog bara, så inget som är tänkt att hålla fast uttaget.
    Uttagen brukar sitta med skruv i dosan som hempularen nämner och/eller med klor som expanderar när man skruvar på en skruv och därmed fäster i dosan.
    Men i det här fallet skulle jag skruva i kanten av uttaget in i kaklet, brukar fungera bra.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Man fäster uttaget med skruvar i hörnet av ramen om ringen lossnat och man inte får dit den igen. Att limma fast ett uttag är nått man inte gör, däremot kan man kleta lite "fogmassa" för att göra det lite "vattensäkrare" om man så vill.

5. L
    Husägare · Nivå 14
    Byt uttaget till en ny med 2 expanderande klor som fäster mot dosans innerväggar.
    Glöm inte att bryta spänningen.
    Om du råkar kortsluta mellan nolla och skyddsjord, så löser jordfelsbrytaren och du har en, även om det är spänninglöst i uttaget.

6. M
    Husägare · Nivå 8
    Innan klorna dras åt är det även bra att lysa in med en bra ficklampa för att se så ingen ledare hamnar i kläm.

7. K
    Medlem Nivå 3
    Klorna går att köpa löst oxå, och montera i efterhand, så behöver man inte köpa ett helt nytt uttag.

8. ctxheap
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla råd! Ska kolla det där med ringen. Skruva kändes en smula riskfyllt, hålen är inte så många mm från kanten, oroar mig att kaklet spricker, så expanderade klor lät också som en bra idé.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka