Hej!
Har stött patrull nu när jag tänkte jag skulle sätta upp ett par Elfa Väggskenor i mitt garage.
Problemet är att det ytterst är rätt lös puts som följs av något väldigt ihåligt trämaterial?, försökt kika in och det ser ut som någon luftig trä-flis massa bara? De universalplugg jag testat med bara släpper och får inget grepp.
Någon som vet hur jag bör bära mig åt bäst för att kunna förankra dessa väggskenor på ett bra sätt?
Verkar som denna luftiga trä-mellanvägg är virkus 5-8cm djup sen möter jag (antar jag?) ytterväggen där jag antar jag isåfall måste ha slagborr för att kunna borra in mig, men behövs detta?
Bifogar lite bilder om någon kanske känner igen detta problem..
Huset är byggt 57 om det hjälper.
Det verkar vara svårt att få något fäste.
Universalplugg är ändå dåliga och inte att rekommendera. Ska man använda plugg så bör man köpa nylonplugg av Fischer.
Jag skulle inte lita på bärförmågan i detta material utan fästa det i bakomliggande betong/stenvägg med detta: http://www.fischersverige.se/tabid-...tegory-1001065231/usetemplate-productdetails/
Du behöver slagborr men har du ett hus så behöver du det i alla fall framöver.
Det verkar vara svårt att få något fäste.
Universalplugg är ändå dåliga och inte att rekommendera. Ska man använda plugg så bör man köpa nylonplugg av Fischer.
Jag skulle inte lita på bärförmågan i detta material utan fästa det i bakomliggande betong/stenvägg med detta:
[länk]
Du behöver slagborr men har du ett hus så behöver du det i alla fall framöver.
Tack alla för era svar!
Nu är väggskenor och hyllor äntligen uppe! Tog sjukt lång tid och jag har nog provat alla varianter som finns.
Problemet med samtliga plugg jag testat (Troligen köpt alla varianter och material..), univesal, lättbetong osv var att det fick aldrig fick något fäste utan bara drogs runt, spikplugg funka inte heller för efter Träuliten vad jag trodde ev var betong var någon ihåig lättbetong med smala ihåliga sektioner så hur jag än gjorde åkte dessa bara längre in i hålet..
Fick till slut löst det hela med att ta kemisk infästning och spruta in i hålet en bit för att sedan sätta i plugg och låta sätta sig. Sen kunde jag låta pluggen expandera i materialet efter Träuliten.
Jag har samma utmaning med träulliten. Är inne på att limma upp spånskivor på väggen för att kunna borra och fästa saker i väggarna. Det är ett sovrum och inga tunga saker kommer att sättas upp. Dock vore det intressant att veta vad det är för plugg du länkade till. Länken fungerar inte.