Ska efter krav från sotaren fästa en väggfast fasadstege. Har fixat en 3 meter lång Weland som jag tänkte fästa på fasaden ovanför altandörren (då takstegen är monterad precis ovanför). Höjden från takfoten till altanen är 5,3 meter och jag tänkte haka fast löst anliggande stege I botten av den väggfasta delen.
Problemet är att det är eternitfasad. Har fixat hela paketet med skyddsutrustning osv, men hue bör jag tänka?
Förborra eller ej?
Glespanel som mellanlager mellan eterniten och konsolerna?
Vilka typer av skruvar?
Huset är byggt 1925 med timmerstomme + träpanel och eternitfasad uppepå gamla träpanelen utan någon luftspalt.
Mycket tacksam för hjälp 😌
Problemet är att det är eternitfasad. Har fixat hela paketet med skyddsutrustning osv, men hue bör jag tänka?
Förborra eller ej?
Vilka typer av skruvar?
Huset är byggt 1925 med timmerstomme + träpanel och eternitfasad uppepå gamla träpanelen utan någon luftspalt.
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
HejÅ Åkra skrev:Ska efter krav från sotaren fästa en väggfast fasadstege. Har fixat en 3 meter lång Weland som jag tänkte fästa på fasaden ovanför altandörren (då takstegen är monterad precis ovanför). Höjden från takfoten till altanen är 5,3 meter och jag tänkte haka fast löst anliggande stege I botten av den väggfasta delen.
Förborra eller ej?
Vilka typer av skruvar?
Jag tror du måste ha en bräda för att fördela trycket på eternitplattorna. Är dock tveksam om de trots detta kommer att hålla. Sedan måste du hitta två vertikala träreglar under eterniten att skruva konsolerna i. Ett alternativ är att montera ett fäste på takstegen som redan finns och fästa en lös stege mot detta fäste. Då slipper du skruva i väggen. Men sotaren kanske inte godkänner detta.
Tack för svar. Nej, pga höjden är över 5 meter och att underlaget är hårt och potentiellt halt (tralldäck) så kräver de väggfast stege.G gorcot skrev:Hej
Jag tror du måste ha en bräda för att fördela trycket på eternitplattorna. Är dock tveksam om de trots detta kommer att hålla. Sedan måste du hitta två vertikala träreglar under eterniten att skruva konsolerna i. Ett alternativ är att montera ett fäste på takstegen som redan finns och fästa en lös stege mot detta fäste. Då slipper du skruva i väggen. Men sotaren kanske inte godkänner detta.
Du menar alltså att jag både bör ha vertikalt och horisontellt mellan de vertikala reglarna för att inte en eternitplatta ska riskera att brytas av mellan de vertikala reglarna? Låter rätt sannolikt faktiskt.
Kanske att man fäster endast vertikalt träregel som inte är så mycket högre än själva fästena in i fasaden. Mellan dessa kan man skruva fast en vertikal regel också?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Fäster inte konsolskruven i träpanel bakom menar du?G gorcot skrev:Hej
Svårt att veta hur du skall göra utan att veta hur konsolernas ut och att veta hur väggen ser ut under eternitplattorna. Det viktiga är att hitta något stabilt under plattorna att skruva i. Jag tror det är lättast att hitta några vertikala reglar. Skulle gissa att det går en vertikal regel på var sin sida av fönstret som du borde kunna skruva i. När du väl hittat något stabilt måste du göra ett mellanlägg av en bräda för att fördela lasten så inte plattorna går sönder när du skruvar fast konsolerna.Å Åkra skrev:Tack för svar. Nej, pga höjden är över 5 meter och att underlaget är hårt och potentiellt halt (tralldäck) så kräver de väggfast stege.
Du menar alltså att jag både bör ha vertikalt och horisontellt mellan de vertikala reglarna för att inte en eternitplatta ska riskera att brytas av mellan de vertikala reglarna? Låter rätt sannolikt faktiskt.
Kanske att man fäster endast vertikalt träregel som inte är så mycket högre än själva fästena in i fasaden. Mellan dessa kan man skruva fast en vertikal regel också?
Ca 3 cm upp från underkant på en platta, är det en horrisental bräda/list som den som sitter under, är fästspikad i med 2 st rostfria spik ( kanske 3 st ) Bräda/list är spikade rakt in i stommen. Så en tvärslå
45 X 95 som ligger på skarven kommer att hålla bra och fästes med 2 långa skruv genom allt in till stommen. Det är draget uppifrån, med att stegen kan hänga i något som håller allt. I princip ska stegen kunna hänga fritt, men kan bli vinglig om den inte stagas upp på vägen ner, med 2 ller kanske 3 st tvärslån.
Stegen ska vara så långt ut från vägg, att det går att kliva rätt upp på taket. Typ en sådan här används.
Samt att när det är så högt, kanske det måste vara som ett ryggskydd högst upp, så inte fall baklänges kan bli
https://www.wsteps.se/products/wall...adders/infastning-vaggstege-stal-w0316/216036
45 X 95 som ligger på skarven kommer att hålla bra och fästes med 2 långa skruv genom allt in till stommen. Det är draget uppifrån, med att stegen kan hänga i något som håller allt. I princip ska stegen kunna hänga fritt, men kan bli vinglig om den inte stagas upp på vägen ner, med 2 ller kanske 3 st tvärslån.
Stegen ska vara så långt ut från vägg, att det går att kliva rätt upp på taket. Typ en sådan här används.
Samt att när det är så högt, kanske det måste vara som ett ryggskydd högst upp, så inte fall baklänges kan bli
https://www.wsteps.se/products/wall...adders/infastning-vaggstege-stal-w0316/216036
Här är en bild på hur konsolerna ser ut. Vad jag förstått är det timmerstomme och gammal horisontell träpanel uppepå utan någon form av isolering. Konsolerna jacka fast i några fästen med massa hål för skruvar runt om. Kan dessa skruvas fast så att de endast sitter i en regel med t.ex. ankarskruv? Sen att den robusta delen av det hela sitter mellan regel och fasaden med rejälare Träskruv som går in i timmerstommen?Å Åkra skrev:Ska efter krav från sotaren fästa en väggfast fasadstege. Har fixat en 3 meter lång Weland som jag tänkte fästa på fasaden ovanför altandörren (då takstegen är monterad precis ovanför). Höjden från takfoten till altanen är 5,3 meter och jag tänkte haka fast löst anliggande stege I botten av den väggfasta delen.
Förborra eller ej?
Vilka typer av skruvar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden