163 läst · 3 svar
163 läst
3 svar
Fästa uterum i tegelfasad
Dags att fästa uterummet (sadeltak) i tegelfasaden, frågan är vilket sätt som rekommenderas?
Det är ett gammalt hus så fasaden är omgjord några gånger, men i nuläget är det tegelfasad och längst in en massiv trävägg med stående plank som antagligen klarar vilken vikt som helst. Där emellan är det luftspalt och gammal putsvägg typ.
Tegelstenarna är ca 65 mm tjocka.
Från utsidan på tegelfasaden till insidan av den massiva träväggen är det ca 260 mm.
Sidostolpar till uterummet är 140x140 mm - här vore det enklaste att bara borra ett hål genom stolpen och sedan genom teglet vilket då blir ca 215 mm och därefter dunka i en fasadplugg som man eventuellt försänker i stolpen. Är detta tillräckligt? Tänker att stolparna får det mesta av trycket ovanifrån och inte ut från husväggen? Några andra idéer?
Hur fäster jag balkskon till nockbalken? Den har hål som är 5 mm och 10 mm i diameter. Vad händer om jag slår i en fasadplugg på 70-80 mm, men drar i skruv som räcker hela vägen in i den massiva träväggen?
Klarar pluggen det? Vågar inte hänga nockbalken enbart i tegelfasaden.
Kommer även att förstärka nockbalkens infästning med en liggande regel under som är fäst i husväggen.
Det är ett gammalt hus så fasaden är omgjord några gånger, men i nuläget är det tegelfasad och längst in en massiv trävägg med stående plank som antagligen klarar vilken vikt som helst. Där emellan är det luftspalt och gammal putsvägg typ.
Tegelstenarna är ca 65 mm tjocka.
Från utsidan på tegelfasaden till insidan av den massiva träväggen är det ca 260 mm.
Sidostolpar till uterummet är 140x140 mm - här vore det enklaste att bara borra ett hål genom stolpen och sedan genom teglet vilket då blir ca 215 mm och därefter dunka i en fasadplugg som man eventuellt försänker i stolpen. Är detta tillräckligt? Tänker att stolparna får det mesta av trycket ovanifrån och inte ut från husväggen? Några andra idéer?
Hur fäster jag balkskon till nockbalken? Den har hål som är 5 mm och 10 mm i diameter. Vad händer om jag slår i en fasadplugg på 70-80 mm, men drar i skruv som räcker hela vägen in i den massiva träväggen?
Klarar pluggen det? Vågar inte hänga nockbalken enbart i tegelfasaden.
Kommer även att förstärka nockbalkens infästning med en liggande regel under som är fäst i husväggen.
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Yes, träväggen är spontad och ca 8 cm tjock. Vad händer om jag drar en träskruv rakt igenom pluggen och vidare in i träväggen, går den sönder helt eller "låser" den ändå i tegelväggen?J jonaserik skrev:
Är det plank bakom så böver du inga plugg, bara ett hål genom teglet som en bult passar i. Om du ska borra genom teglet, så tryck inte på med värsta maskinen. Det är i överkant som hållen bir och då kan det vibbrera så att teglet lossnar/släpper i fogarna.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nojig att fästa insynsskydd i tegelfasad (altan).
Fasad -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag fästa stolparna till uterummet på altan ?
Altan & Uteplats -
Fästa nockbalk på uterum mot befintligt hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa skärmtak i Tegelfasad
Byggmaterial & Byggteknik