Byggahus.se

Fästa upp markis i betongbalk - plugg, expanderbult, ankarmassa?

1. W
    Renoverare · Stockholm · 12 inlägg

wicol

Renoverare
    Hej, om man ska fästa upp en markis i en 15,5 cm bred (~40cm hög) betongbalk, vilken infästning skulle ni satsa på? Det är en rätt tung markis - 6m lång - så man vill ju ha bra hållfasthet för dragkraft rakt ned + ruckning i alla led pga vikten utfälld, vindkast etc. Grannens sitter med vanlig plugg + skruv och har suttit bra i ett par år, så det verkar ju funka bra, men jag har sett rekommendationer om mer gedigen infästning för stora markiser.

Expanderbult känns som en bra lösning men kan expansionskrafterna bli ett problem i en 15,5cm bred betongbalk..?

Kemankare/ankarmassa verkar otroligt hållfast, men kanske knepigt att för det första fästa uppåt i tak (dvs hålla gängstav på plats under härdning) och för det andra få ordentligt fäste när man inte gjort det förut..?

Jag laddar upp en bild på balken sett innifrån huset också.

Vad tror ni?

2. G
    Renoverare · Västernorrland · 54 inlägg

Gooner

Renoverare
    Kör 100mm expanderbult och kemankare

3. Fel av Åke
    Husägare · Västerviks kommun · 349 inlägg

Fel av Åke

Husägare
    Expanderbult brukar ju vara rejält bett i, så kör på det! Kemankare ska inte behövas men visst går det att komplettera med det.

4. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 272 inlägg

Peter2400

Medlem
    Hur många skruv ska den fästas med?
    Viss skillnad om det är 2 eller 20.
    Man kanske borde tänka på att inte borra av armeringsjärnen i balken, vad är det balken bär?

5. W

wicol

Renoverare
    Tack för svaren! Jag har nu köpt 10x100mm expanderbult. Det 4 fästen med två hål styck. MEN, hålen är för brett isär för att rymmas på balken så jag tänkte göra som grannen och skruva upp regelbitar på insidan för att bredda och sätta ena hålet i dem (med 10x100 fransk träskruv). Så - endast 4 hål undertill på balken, och 8 till på insidan av den en liten bit upp.
    Här kan även nämnas att grannens sitter med 5 fästen, men då med plugg och skruv som sagt.

God tanke kring armeringsjärnen, jag kanske kan justera/ta om hålen 1cm för att undvika dem om det skulle behövas. Balken bär övervåningens balkong.

6. W

wicol

Renoverare
    Förresten jag glömde nämna att det är ett radhus, vilket innebär att grannen jag nämner har identiska förutsättningar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.