Byggahus.se

Fästa underlagspapp längst ner??

1. A
    Medlem · värmland · 1 285 inlägg

abel48

Medlem
    Ska snart lägga underlagspapp yep 500
    Med klister kant. Men den ska spikas sick sack i ovansidan vad jag förstått. Men första våder nederst ska den klistras i råsponten eller ligga löst där?? Fattar inte...ligger den löst så blåser den väll sönder?
    Och sen vad ska man ha i mellan där jag skarvar vertikalt? ? Nått lim eller?

2. R
    Medlem · skåne · 291 inlägg

RiKr

Medlem
    Klistrar på fotplåten oftast, om du av någon anledning inte skall ha fotplåt får du se till att spika ströläkt direkt efter du pappat så stannar pappen på taket. Tvärskarvarna kan limmas med asfaltsklister.

3. A

abel48

Medlem
    Jaha ok tack för svar... tänkte sätta fot plåten på läkten istället... vet att den egentligen ska sitta under pappen men är snyggare på läkten...
    Och behöver man sned skära pappen vid skarv? Såg nått om de nånstans. ..

4. R
    Medlem · skåne · 291 inlägg

RiKr

Medlem
    Jag valde att snedskära, känns bra då vattnet rinner över skarven och inte längs med

5. A

abel48

Medlem
    Ok de har du rätt i, gör så jag åxå då. Kollade på fotplåt på byggmax idag och den var ju så kort mot alla andra jag sett ingen chans att den räcker ända ner mot hängrännan? ?? Finns de olika sorts fotplåt?

6. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Plåten är så kort för att den ska sitta på råsponten, då når den fint ned i rännan. Tycker du att det är fult att läkten syns (vilket jag håller med om) så sätt en täckplåt på nedersta bärläkten. Går bra att använda en fotplåt till detta med, möjligen kan du klippa den så att den inte blir så bred. Se bild från en av Benders läggningsanvisning nedan. Andra tråden idag som denna fråga tas upp :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2848.JPG

7. A

abel48

Medlem
    Ja de va en bra bild . Borde väll funka att släppa ut pappen några cm utanför råsponten åxå?
    Men varför dubbel bärläkt på sista raden?

8. B
    Medlem · örebro · 207 inlägg

bjornligan

Medlem
    Den har ju ingen panna att ligga på

9. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    Det går utmärkt att släppa ut pappen. Jag skippade fotplåten på mitt hus och lät underlagspappen gå ut ca 20mm utanför råsponten. Jag fäste sedan hängrännorna i bärläkten så att regnvattnet rinner rakt ner i dem och inte riskerar att blaska mot kanten av råsponten.

Skälet till de dubbla läkterna på sista raden är att de pannorna inte ligger på en annan panna och de behöver då den extra höjden. Om man inte har dubbla läkter (eller en 45-regel istället för 25mm-läkt) så kommer den sista pannraden att luta extra mycket neråt och det är inte snyggt alls.

• Laddar…
  10. A

abel48

Medlem
    Aha det gällde bara pannor alltså...ska ha plåt jag så då behöver ja ingen dubbel läkt. Sticker ut pappen ca 2cm jag åxå och sätter fotplåt på läkten som går ner i rännan.

Mvh Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.