Byggahus.se

Fästa tv i ett hörn

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hejsan allihop

Jag har inhandlat 50 tums tv apparat som väger ca 35 kg

Har tänkt att hänga tvn i ett hörn. Ena väggen består av betong och andra väggen är av gips.

Min fråga, om ja gör ett hemmagjort fäste och fäster fyra skruvar i betongen och fyra i gipset, tror ni att det kommer att funka?

Jag kommer att göra två st fästen. Formen på dessa kommer att vara som en triangel. I varje triangel kommer det att fästas fyra skruvar. Två i betongen och två i gipset.

Vad tror ni om det? kommer väggarna att klara belastningen.

Tvn har en bredd på 126 cm.

Tack för hjälpen på förhand.

• Laddar…
  2. estwing
    Medlem Nivå 12
    hoppas du får fäste i btg för glöm gipsen!!!

mvh
    estwing

3. C
    Anonym
    Finns fästen man kan vinkla ut 45 grader, som du kan fästa i betongen.

4. Y
    Medlem Nivå 1

Har du

någon adress?

Borde inte jag tekniskt sätt kunna göra ett eget fäste då? Om betongen klarar av vikten.

5. M
    Moderator · Nivå 18
    Expander tar väl 10-15 kg per skruv också så det borde gå

6. B
    Medlem · Nivå 10
    Vi har en 50' monterat på ett vinklingsbart fäste i ett hörn. Sjukt stora struvar i tegelvägg är den fäst med.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 8
    mollyplugg fäster i gipsen och klarar hyffsad tyngd. jag skulle nog göra ett större fäste så du kan klämma in fler mollypluggar.

8. Thomas59
    Medlem Nivå 11
    4 Molly klara utan problem din TV's vikt även på enkelgips, med god marginal. Räkna med ca 15-30 kg i vertikal lastförmåga för varje Molly med säkerhetsfaktor 3.

Nu kommer det ju att bli lite hävstångsverkan om du ska ha TV:n i ett hörn med en arm ut till TV:n så kan du välja så välj att borra och plugga i betongväggen. Du kan troligen hänga hela tjocka släkten i ett sådant fäste om du har rejäla skruvar och plugg.

Min 47" Samsung hänger i 4 Molly med ett fäste som bygger lite väl mycket ut från väggen men annars fick inte kablarna plats. Korkad konstruktion med uttagen på baksidan istället för i ett nedåtvinklat uttag en bit upp på baksidan. Den hänger stabilt. Min dotter har hängt i den :wow: och det funkade fint.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 15
  10. Y
    Medlem Nivå 1

tack

allihop. Det löste sig. fyra skrivar i betongen. Och fyra molly skruvare i gips väggen. Nu hänger där:)

11. M
    Medlem Nivå 1
    Thomas59! Av nyfikenhet, vilket väggfäste har du? Jag har lite samma problem som du med alla anslutningar i tv:n bak i mitten. Har visat sig inte vara helt lätt att hitta ett väggfäste som funkar!!! Har hittat det här nu som jag hoppas och tror ska funka.. Netonnet Universal Wall mount Tilt. Behöver egentligeningen tilt funktion men den bygger tydligen 10 cm ut från väggen och då borde jag klara mig.. Har sett att med vissa väggfästen följer det med distanser, men man har ju ingen aning om vilka..

12. btg308
    Medlem Nivå 4
    Snabbtips: Ett litet stödben ner i golvet på gipssidan skulle rädda nattsömnen om man är osäker och inte hittar en regel.