Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fästa takstege - Vad är detta för specialskruv?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Mats_63

Medlem
    Hej !
    Har åkt runt i diverse fackaffärer men ingenstans har de vetat vad slags skruv detta är, vet någon här? Gissningsvis är det M8- eller M10-storlek på den grövre delen. Grannen har sin takstege/takbrygga monterat med dylikt och jag skull vilja göra likadant. Har lågt sluttande shingeltak som omöjliggör att krypa in och montera mothåll/mutter från undersidan. När grannen hade montörer som satte upp hennes stege/brygga så användes dylik (bilden) skruv som låser sig själv från undersidan råsponten med någon form av utfjädrande(?) mekanism så att man enbart skruvar från ovansidan. Vad heter dylikt och var kan man få tag på sådana? Alternativt, har någon en annan god idé hur jag skall fästa på shingeltak/råspont utan att kunna komma åt att själv sätta mutter på undersidan (för trångt)?

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 261 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Vippbult skulle jag tro även om jag inte känner igen exakt det på bilden.

Lite utdaterad metod för taksäkerhet men kanske funkar om man använder dom vippbultarna som är framtagna för just för taksäkerhet, dom ska ha någon sorts gummitätning.

3. T
    Medlem · 3 586 inlägg
  4. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 941 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Som Rickard skriver, vippbult, den lilla gängan på toppen är för monteringsverktyget.
    Är ett rör som man trycker ner o vecklar ut den

5. M
    Medlem · 2 inlägg

Mats_63

Medlem
    Tack till er båda Rickard, det stämmer att bulten också hade en gummipackning sa grannen. Så då är det uppenbarligen en vippbult för takmontering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.