Byggahus.se

Fästa stolpe på 40x40x4 stenplatta

455 läst  5 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hoppas nu på att denna fråga hamnar rätt...

Ska till att bygga ett litet tak över min 3x2,5m uteplats, dock pga arkitekturen så måste jag få en stolpe där mina nylagda plattor ligger.

Så då är min fråga om ni tror att plattan klarar av påfrestningarna som medföljer, tänkte att en sån där svart, platt stolphållare borde kunna göra jobbet, själva taket ska bara vara plast, och övriga fästen kommer sitta i en boda och själva huset.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Plattan har två uppgifter: 1) Fördela stolpens last mot marken, och 2) Låsa stolpfotens läge i sidled. För bedömning av 1) måste du lämna fler uppgifter. Jag tycker att en markplatta är otillräcklig för att klara av 2). Du bör använda en plint av något slag som grävs ner i msrken och därför inte kan röra sig i sidled.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Fasen, hade hoppats jag kunde komma undan med att bara borra fast hållaren i stenplattan i och med att plattan sitter mitt på det stenlagda området.

Nåväl, får väl göra det ordentligt då, tack för svar.

4. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    3 förankra konstruktionen i marken, så att den inte blåser bort i storm. Även där verkar de vara lite klen

5. K
    Medlem Nivå 1

Sämst på rita, men här är en ”bild” på tanken jag har, planerade att fixa en ram längs husets vägg/tak+boda på höger sida, och därigenom ersätta tyget med plasttak.

Ha överseende med bilden

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Lyftkrafterna kan nog bli rätt stora om det blåser upp, så förankring i marken känns angelägen. Du kan göra så att du gräver ner en plint (med skruvad stolpsko) under en platta och borrar ett hål för stolpskon i plattan, så ser det ut som du hade tänkt.

• Laddar…