Hej,

vi har en balkong ovanpå verandan, se bif bild som exempel. Har nu rivit räcket till balkongen som var helt genomröttet efter 20 år. Verandan och balkongen är ca 12m långa och stolparna till räcket har gått genom taket undertill för att fästa i takreglarna för att bygga stabilitet. Problemet som uppkommit efter tid är att det rinner rätt igenom där stolparna går genom. Trät rör sig, så gör även stolparna och det gummerade taket som man så fint tätat på stolparna har släppt allt eftersom.

Sitter nu och kliar mig i huvudet kring hur jag ska fästa stolparna till balkongräcket när det är så långt för att det ska bli stabilt men också tätt nertill?

Att tillägga: taket är gummerat, och jag ska bygga om allt; dvs både trall och räcke..

Någon med kunskap och/eller erfarenhet? :)

Vit tvåvåningsvilla med vit balkong ovanpå en veranda. En pool och utomhusmöbler syns framför huset, inklusive parasoller och vilstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byt även stolparna när du ändå är igång.

Hej

Det är lite svårt att förstå problematiken utifrån din beskrivning. Bilder på nuvarande lösning hade underlättat.

Tack för svar! Nu har jag fått med lite bilder från rivningen

• Rivning på en altan med träplankor, diverse träavfall och rester på marken, ett hoprullat parasoll, hus i bakgrunden under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • En veranda under rivning med trasigt trä och färgrester, sittplatser i trädgården synliga i bakgrunden, och en cykelbana skylt vid en gata.
    Skapa konto
  • Trätakstolar med metallband synliga efter rivning, sedd från insidan av ett byggprojekt med trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Trätak under rivning med några skadade och mörknade områden, synliga bjälkar och skruvfästen. Utomhusmiljö med trästaket och skyddsnät i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilden visar en delvis riven veranda med en exponerad trätakbalk, hängande krukor och utsikt över en trädgård och gata.
    Skapa konto
Nu förstår jag bättre problematiken!

Jag har inget bra svar, men det borde en takläggare ha.
Principen är ju densamma som om det vore ett vanligt tak med t.ex. en ventilationshuv som sticker upp dom det ska tätas runt. Kanske klä in nederdelen av stolpen med plåt att lägga takduken runt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.