Byggahus.se

Fästa sockelisolering?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag har tänkt tilläggsisolera grunden på huset med färdiga I-element med ytskikt.
    frågan är hur ska jag fästa elementen mot huset?

Spikplugg har jag redan ratat -- det är synd att skada ett färdigtytskikt?

Så jag har kommit fram till att jag måste ha någonslags lim/bruk, isf vad ?

//Peter

2. G
    Medlem · Nivå 14
    Du kan testa att limma med fogskum.

3. H
    Medlem Nivå 4
    Du kan kanske klämma fast dem också innanför en bräda som du kan fästa vid övergången till fasaden? Samt att de går ner en bit i marken och kläms fast.

vad är det för l-element med ytskikt du ska isolera med?

4. P
    Medlem Nivå 1
    Det är isovers I-element 1200 * 600 *70 med ett fabriksytskikt av fiberarmerad puts.
    Problemet för mig är att isvover rekomenderar att man klämmer fast skivorna med ett överbleck. Men vårat hus är tillägsisolerat och fasaden sticker ut 15 cm från grunden, så jag anser att blecket är onödigt.

Fogskum har jag funderat på men då måste det vara ett utan lösningsmedel,

isola rekomenderar att man hellimmar isoleringen med fiberputs mot sockeln.
    (säkert det bästa men ja ids inte..)

En på isover tyckte att asfaltklister kan funka,.. men det är inte diffusionsöppet

men det där med att klämma fast den med en bräda/kloss mot fasaden+jord lät fint
    för om möjligt vill jag ha den kloss mot grunden.
    så här har jag tänkt.

1. avfetta/tvätta Sockeln
    2. lägg dit elementen, grus nere, en träkloss uppe + plåtklammers i skarven.
    3. ev dreva mellan fasaden och elementen.
    4. Putsa runt fönstersmygar + plåtbleck under dem.

5. H
    Medlem Nivå 4
    Intressant, jag kommer troligen själv att isolera sockeln. Berätta gärna vidare vilken metod du väljer och lägg gärna upp bilder på arbetet. :)

asfaltklister lär spelar nog ingen roll att det inte är diffusionsöppet eftersom det lär räcka med strängar av lim eller vad tror du?

6. W
    Medlem Nivå 2
    PL 400 montagelim... Superstarkt. Räcker nog med småklickar med 30cm emellan, kanske 50..

Bostic tror jag

Fylla emot funkar inte, gruset/jorden flyttar sig lite fram o tillbaka. Pga tjälen tror jag.

Har skivor som bara sticker upp 5cm från marknivå, har arbetat sig ut, gruset kommit emellan i skarvarna o in mot muren = omöjligt att trycka tillbaka - surt...