Jag har en böjd skorstenshuv med två gångjärn på ena sidan och en vingmutter på andra sidan för öppning av huven. Skorstenen har blyplåt överst. Skorstenshuven är inte monterad ännu. För att kunna montera skorstenshuven så måste jag borra sex hål för gångjärnen och ett hål för vingmuttern genom blyplåten. Blir det en bra montering om borrar hål i blyplåten?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Begriper inget.
En bild kanske skulle underlättat
En bild kanske skulle underlättat
Skorstenshuven (silverfärgad) ser ut ungefär som på denna bild med två gångjärn i nederkant på ena sidan och en vingmutter på nederkant på andra sidan.
Skorstenen ser ut på ett lite annat sätt. Den är från 1945 och är beklädd med en blyplåt överst. Blyplåten går ungefär 5 cm utanför teglet runt om. (kan ev ordna foto om några dagar)
Skorstenen ser ut på ett lite annat sätt. Den är från 1945 och är beklädd med en blyplåt överst. Blyplåten går ungefär 5 cm utanför teglet runt om. (kan ev ordna foto om några dagar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Borra och plugga å hoppas att det finns något under blyt för det går inte fästa något i bara blyplåten.
Det går alltså bra med denna typ av skorstenshuv? Och det blir ingen sämre infästning av att borra hål i blyplåten om man monterar ett plattjärn (eller någon annan nackdel)?Micro skrev:
Jag har faktiskt ingen aning om det går bra eller ej , men jag hade nog försökt att lösa det på detta sätt fast det finns kanske någon plåtslagare i forumet som vet lite mer om hur det funkar..raindance skrev:
Lycka till.
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Du kan inte montera huven bara i blyplåten. Vid storm åker det av även om bly är tungt. Men om du borrar igenom blyet in i teglet och fäster där några gängstänger som sticker upp genom blyplåten så kan du fixa huven på dessa.
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Man kanske kan montera plattjärn på fyra gängstänger i hörnen så att man inte behöver borra så många hål i blyplåten? Gör det något om man lämnar till exempel 10- 20mm mellanrum mellan skorstenshuv och skorsten?Thomas_Blekinge skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det sitter en U-balk på varje sida om skorstenen som håller fast antennmasten. Jag fäster skorstenshuven i två plattjärn som jag bockar ner och fäster i U-balkarna. Med den monteringen behöver jag inte borra något hål i skorstenen.
Det ser ut att finnas stora nackdelar med skorstenshuvar.
Med ovanstående montering kan jag byta eller ta bort skorstenshuven utan några borrhål i skorstenen.
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/283013-nackdelar-med-skorstenshuv.html
Det ser ut att finnas stora nackdelar med skorstenshuvar.
Med ovanstående montering kan jag byta eller ta bort skorstenshuven utan några borrhål i skorstenen.
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/283013-nackdelar-med-skorstenshuv.html
Produkter som diskuteras i tråden