Byggahus.se

Fästa renoveringsgips i betong?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Hur fäster man renoveringsgips på betong? Jag vet ju att man kan limma med pl 400, har redan påbörjat detta på en mindre bit. Men jag kommer snart komma fram dit där gipset delsvis sitter med skruv i spånskiva på entréplan och efter som det finns nivå skillnader på par mm mellan källare och entré plan så lär inte pl 400 hålla gipset på plats innan det torkat något dygn.

Finns det någon typ av betongspik som inte kräver borrning först? Eller måste jag kanske borra par hål, sätta pluggar och skruva fast gipsplattan?

2. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 535 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Finns något som heter boardlim, det använde jag på mina gips skivor. Säljs på säck som sedan blandas med vatten

3. S

snowjim

Medlem
    Aha, på vilket vis är det bättre än monteringslim? Fäster det direkt?

4. larry78
    Medlem · 453 inlägg

larry78

Medlem
    Kakelfix, putsbruk borde fungera med om det är väldigt ojämt. Gjorde så för typ 15år sedan och sitter fortfarande. Dock inte med på varför inte PL400 skall fungera? Limma, dra isär. Vänta en stund o tryck dit igen. Aldrig haft problem att det släppt då.

• Laddar…
  5. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 535 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Helt ärligt har jag ingen aning men när jag fråga i bygghandel så rekommendera dom det, dock jäkligt dyrt per skiva vill jag minnas :p

6. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 145 inlägg
    Jag brukar köra på gipsputs och sen en 6 mm putskam. Det suger fast direkt och sitter som berget!
    Är det ojämn vägg så så putsa den jämn först med gipsputs annars kommer gipsskivorna att bli gropiga på väggen. Blöt betongen med lite vatten från en blomspruta innan du lägger på putsen (eller gipsskivan).

7. S

snowjim

Medlem
    Ja, det verkar vara många som kör med gipsputs. Kan jag så undviker jag dock gärna att slabba med bruk över huvud taget, ibland är det dock ett måste.

Vi valde som sagt att PL 400 och det visade sig fungera bra. Det tar förvisso 1-2 dygn innan det torkar men det räcker att man pressar det på väggen par minuter för att det ska sitta där. Vi fick såklart pressa lite längre efter som vi har en nivåskillnad.

Skivorna fick stå o torka 2 timmar innan vi satte skruvarna i den övre delen av gipsskivorna. Det gick dock inte att driva in skruv för skruv utan en fick hålla skivan på plats medan en annan drev en väldig massa skruvar, när man sen släppte så höll det fint. Vi får se hur det håller i långa loppet.

Här är lite bilder : http://imgur.com/a/KVAXy

Bild 1 och 2 kan ni se att skruvarna inte är satta och att de står ut en ganska bra bit från väggen.

Bild 2 Visar första raden med skruvar i själva mittendelen, här stramade det inte fullt så mycket därför krävdes det inte så många skruvar där. Det är alltså är som trä möter betong.

Bild 3 visar hur bågen ser ut upp till entréplan där nivå skillnaden var klart störst.

Trycker man runt på gipset så går det i princip inte att trycka in det även om det inte följer bakstycker 100%. Det betyder såklart att det troligen blir lite skörare här också men genom lite tester så kan man ju konstatera att renoveringgips är väldigt hållbart! Skulle säga att det håller bättre än vanligt dubbel gips faktiskt.

En del bitar fick sågas och nu i efter hand så kom jag att tänka på att de innehåller glasfiber så egentligen skulle man haft mask vilket vi tyvärr missade denna gången :(

Får dock hoppas att detta håller nu! Imorgon blir det till att spackla och remsa. Färghuset menade på att det var pappersremsor som gällde här och inget annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.