Byggahus.se

Fästa reglar för innertak

1. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem
    Hur gör man detta enklast? Fäster man det i taket eller i väggen? Vinkeljärn antar jag är vettigt eller skall man ta ett rakt vinkeljärn? Eller vad heter det då istället (för det är ju ingen vinkel längre då :D)?

Som ni förstår är jag inte helt inne på detta med att sänka tak. Jag vet vad för tak jag skall ha (inköpt) och ungefär vilka reglar jag skall köpa. Sånt har jag koll på (lite iaf).

Nån som kan hjälpa mig?

• Laddar…
  2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 073 inlägg

GoForIt

Medlem

Re: Fästa reglar för innertak

Hur stort är taket?

Skruva upp en regel på väggen runt om (som en ram) i vilken du sedan skruvar reglar underifrån. Är det stort så behövs kanske någon lösning i mitten också för att det inte skall svaja.. Alternativ kan kanske vara att använda s.k. balkskor. Ex. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79337. Finns ju fler användbara beslag.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Ser ju jättebra ut! Jag vågade fan inte fråga på byggvaruhuset. Det är ju nära för pinsamt att fråga hur man sätter upp ett innertak när man är fast bestämd att göra det men det känns ändå bättre att fråga här eftersom ingen känner mig ;)

Så om jag förstår det rätt så skall man sätta upp en ram runt om och sen fästa resterande reglar i ramen? Hajjar jag rätt då?

Det skall vara en regel var 30:e cm på detta taket. CC30 eller hur man säger på fackspråk. Detta är ju då extra tacksamt med ramen så jag slipper borra 8 hål var 30:e cm hela taket I BETONG ;D

Ytan är inte stor. Det är en hall som är formad som ett L. Storlek kanske 2.5x2 + 1.5x2.. Eller nåt sånt.

Svara mer tack!

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 073 inlägg

GoForIt

Medlem

Pinsamt att fråga på byggmarknaden tycker inte jag det är, men däremot skall man nog se upp med råden man får ibland. Det är inte alltid kunskapen är högre än din egen..
    Jag var inne på din hemsida och spanande runt, så nu är du inte så anonym längre heller..  ;)

Vad är det för typ av innertak du har tänkt dig? Skiva? Panel?
    Montera infälld belysning också?

Efter att du har satt upp regelverkat, så får du helt enkelt bedömma om det känns stabilt och OK, eller om det måste till någon form av avlastning i mitten t.ex.
    Skulle så vara fallet så kan en wire som fästs i taket med krok vara ett förslag. En mycket smart sak är då en vantskruv (http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=307124398&pf_id=SE-639201). Med den kan man enkelt steglöst justera wirelängden..

5. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Tack än en gång!

Taket jag sätter upp i helgen är tak som är uppbyggda på samma sätt som klick-golv. Klick-tak mao :) Man häftar (!) upp det i reglarna så det behöver ju vara endel reglar för att taket skall sitta bra. Längden på rummet är ~3 meter således behövs 10 reglar tvärs över rummet. Det är ~2 meter brett så det blir ju ~20 meter regel om jag inte är totalt IQ-fiskmås.

Då är bara frågan om jag skall sätta upp regelverk på det vis att man först gör en ram och sen fäster resterande reglar i detta eller om man fäster regel för regel i betongen. Visst, man "tjänar" 10 meter regel på att inte sätta upp en fyrkant först men å andra sidan går det sjukt mycket snabbare att inte borra 8 hål i betong för varje jävla regel!

Hänger du med :D

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Sen blir det ju mycket lättare att fästa de nya taket intill väggarna om du har en ram runt.. ;)

7. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Det var också en dagens sanning.. :D Får bli en ram då! Allt blir ju enklare i längden.. Skall antagligen börja idag med detta projekt.. Får la se senare idag hur det går. Bilder kommer :)

8. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Jag tror dessutom att det blir mycket lättare att få taket helt vertikalt om du sätter upp reglar som en ram först

9. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Ram är klart att jag skall ha. Det blir enklare, bättre, stabilare och bara yttepyttelite dyrare!

En sista fråga.

De reglar som blir ramen, hur fäster jag enklast dessa? Med likadana som jag skall använda (som någon länkade till här ovan) eller finns det bättre sätt? Jag måste ju ändå sätta fast dem på iaf tre ställen. Två ytterst och ett i mitten annars blir det nog lite svajj på skiten.. Det vill vi inte. Huga!

Här är två bilder på vad det skall se ut som! Reglar, tak och spots är uppritade. Även en vägg så man ser hur stort/litet det är :)

(man hoppas att jag är lika bra på taksättning som 3d-modellering..)

Vad tror ni?

10. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Spikplugg... Absolut enklast... Borra ett hål i med pluggen o spika i skruven/spiken vad man nu vill kalla de... Annars är det till att borra plugga o skruva med skruv modell lite grövre...

11. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Smart! Är det inte lite svårt att missa då man använder spikplugg? Eller förstår jag inte hur de funkar kanske?

Jag tänkte om man kunde använda vinkeljärn.. Är inte det enkelt och bra?

12. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

MEd spikplugg borrar du igenom regeln sen in i väggen.... Trycker i pluggen o slår i spiken/skruven... Sen om man måste ta bort den av nån anledning så finns de spår i den som en skruv så man kan skruva ut den...

13. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Spikplugg skall kollas upp!

Tack för svaret.

Nu skall vi iväg och handla saker :)

14. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Bygget är igång. Nån som vill se bilder sen?

15. H
    Medlem · 63 inlägg

hipshot

Medlem

Det skulle inte gått utan er!

Imorgon skall det målas i hallen (nej vi tycker inte om grönt) och sen skall resten upp med spotlights och allt! Fan så bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.