Byggahus.se

Fästa regel i betongvägg?

1. A
    Medlem Nivå 9
    Ska sätta upp en vägg i källaren. Hur ska jag fästa reglarna i betong väggen, taket o golvet? Är det vanliga plugg och skruv som gäller eller måste man ha tex expander bult? Eller går det med spik plugg?
    Och hur tätt måste jag fästa?

MVH Anders

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Är det plåtreglar så finns det spikplugg för detta, där även pluggen är i metall.

3. A
    Medlem Nivå 9
    nej det är trä reglar jag ska använda

4. Daveo
    Medlem Nivå 2
    Expanderspik är väldigt smidigt, och är starka som berget. Fungerar däremot inte i lättbetong och blåbetong.
    http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/p/03600500-2.pdf/$file/03600500-2.pdf

5. M
    Moderator · Nivå 18
    PL-400 är aldrig dumt :)

6. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Jag rekommenderar oxå expanderspiken... Busenkelt... Borra typ 8 mm hål rakt genom regeln och ned i betongen till det djupet det ska vara. Sen bara ladda på med hammaren....
    Inget joxande med pluggar eller muttrar eller sånt...
    Alltså. Daveo har det bästa förslaget.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 9
    ok tackar för svar, det blev nån betong spik plugg från bårebo jag använde funkade fint.

/Anders

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 4
    Väcker denna tråden igen...

Om det är en lättbetong vägg/golv, vad ska man använda då?
    Vad ska man/rekommenderas det att använda för skruv när man skruvar samman trä reglar? Vanlig trä skruv (kanske en dum fråga, men det är bättre att göra rätt änn att chansa)?

9. J
    Medlem Nivå 15
    Det finns särskilda lättbetongplugg.

Träskruv är lämpligt för att sammanfoga träreglar, ja.

10. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    anra:
    Om det är vanlig sammanfogning dvs sätta ihop två reglar längs med varann, jag då är det oftast starkast att spika.
    Annars om du ska sammanfoga typ i regelverk, så rekommenderar jag typ. Cutters. Torx-skalle på dom och en speciell spets som borrar ned sig buslätt i virket.

11. P
    Medlem · Nivå 9
    Väcker igen.
    Men nu gäller det golv..
    Ska ha en bärande vägg med 95mm träreglar. "Syllpapp" under förstås men hur sjutton fäster men det hela i golvet? Att spika igenom med slagspik gör ju hål i syllpappen eller är det så man gör? Eller limma med PL-400/600 ?

Sen har har jag plåtreglar vid yttervägg. Har ingen lust att borra hål runt hela huset. Det bli lite väl många.. Har sett att det finns nån bultpistol man skulle kunna använda men det verkar så att man måste ha licens för att använda en sån. Dom drivs visst med krut. En tryckluftsdriven spikpistol räcker väl inte eller?

Någon som kan bidra med något.

12. O
    Medlem Nivå 2
    Bultpistolen kräver en licens ja, och du måste nog ändå skjuta fast lika mkt bult som du annars måste borra hål i alla fall sen, kanske något färre.

Skulle absolut inte rekomendera att skjuta med spikpistol i en betongvägg (antar att det är det du har). i ytterväggen.

Oskar

13. P
    Medlem · Nivå 9
    Det gäller nygjutet betong golv. Inte vägg.
    Visst blir det lika många men klart mindre jobbigt...
    Hur får man licens? Skjutprov? :)

14. O
    Medlem Nivå 2
    Ja du kan ju prova att kontakta Hilti eller något annat liknande företag, dom brukar hålla utbildningar osv.

Oskar

15. P
    Medlem Nivå 1

Fästa regel i betonghålsten

Hej!

Väcker liv i tråden. Det ska nu bli altanbygge i vår, ett lagom stort projekt för en nybliven husägare :).

Jag har tänkt fästa min bärlina i källarväggen, som består av betonghålsten, hur gör jag det? Expanderbult?

Slänger in en till fråga när jag ändå frågar... Har tänkt sätta tak över ca halva altanen. Hur fäster jag reglarna till det i husväggen på det bästa och diskretaste sättet? Vi har ett tegelhus. Går det med vanliga balkskor? Taket blir ca 4 meter långt och 3,5 meter brett, med plast som tak.

En novis som tacksamt tar emot råd.
    /Pierre