Byggahus.se
Jag tänkte få upp ett vind- och insynsskydd till altanen men behöver råd hur jag kan fästa stolparna utan att det blir svajigt och att det klarar av att ta vind.

Altanen är nedsänkt till marknivå och står på betongplattor där planket är tänkt. Marken är stenig och svårgrävd så jag vill undvika markskruv eller betongplint. Bärlinan är 45x190 mm och är skarvad vid husknuten, i ytterkant runt om sitter en extra 45x145 mm regel för att ge stöd åt frisen.

Jag har ritat i rött på bilden hur jag tänker mig planket. Det skulle bli ett dubbelplank med längden 2,4 meter och 1,8 meter högt närmast väggen för att gå ner till 1,1 meter ut mot hörnet av altanen. Delen som är 1,8 meter hög blir då ca 1,5 meter långt eller något sådant. Stolpen närmast väggen fästs i huset.

Räcker det att jacka ur en 95x95 mm stolpe och fästa utifrån genom både bärlina och stödregel med vagnsbult? Då skulle stolpen ligga direkt mot den yttre 45x145 mm regel med 45x190 mm bärlinan innanför. Om det blir för lite stöd för stolpen skulle jag kunna byta ut den yttre stödregeln till 45x190 mm så att stolpen fäster mot (dubbla) 45x190 mm om det gör någon skillnad.

Vad tror ni, skulle det räcka?

plank_02b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde funka, men om du skulle komma åt att sätta stolpen på insidan av bärlinan, i vinkeln mot golvreglarna så får du ju stöd åt två håll. En annan sak kan vara att montera en liten vinkel på planket. Då får du naturligt stöd åt det hållet.

Här är ett par bilder på hur jag gjorde vid en liknande situation.
Insida.jpg
Skapa konto

Utifrån 2.jpg
Skapa konto

Uppskattat med bilder, det var nästan exakt sådär jag tänkte mig. Tanken att låta det fortsätta runt hörnet har slagit mig, får fundera på det då det förändrar hur man skulle använda hörnet. Är det 95 mm eller 70 mm stolpar du har använt?

Att komma åt att sätta stolpen på insidan är inget problem, men jag tror placeringen av planket kan bli fel då. Utan att ha gjort någon ordentlig ritning än tror jag att planket skulle fortsätta ut från husväggen på ett naturligt sätt om stolparna placeras utifrån. Sätts stolparna inifrån är risken att planket hamnar för långt in på altanen jämfört mot husväggen, även om det bara är centimeter det handlar om.

Jag har gjort sådär med mina räckesstolpar. Satte stolparna på insidan så de även fick stöd av åsar. Testade lite olika varianter av infästningar. Det som blev stabilast, i princip stumt, var förstärkta vinkelbeslag kombinerat med polyurethanlim. Hoppas man är långt borta när det ska rivas.
/LOB

Uppskattat med bilder, det var nästan exakt sådär jag tänkte mig. Tanken att låta det fortsätta runt hörnet har slagit mig, får fundera på det då det förändrar hur man skulle använda hörnet. Är det 95 mm eller 70 mm stolpar du har använt?

Att komma åt att sätta stolpen på insidan är inget problem, men jag tror placeringen av planket kan bli fel då. Utan att ha gjort någon ordentlig ritning än tror jag att planket skulle fortsätta ut från husväggen på ett naturligt sätt om stolparna placeras utifrån. Sätts stolparna inifrån är risken att planket hamnar för långt in på altanen jämfört mot husväggen, även om det bara är centimeter det handlar om.
Det är 70mm stolpar. Jag tror att den lilla utstickande delen i vinkel gör väldigt mycket för stabiliteten så om det inte förstör allt för mycket så skulle jag rekommendera det. Jag tror att även en kortare bit än vad jag byggde ut skulle göra en hel del för stabiliteten.

Jag har gjort sådär med mina räckesstolpar. Satte stolparna på insidan så de även fick stöd av åsar. Testade lite olika varianter av infästningar. Det som blev stabilast, i princip stumt, var förstärkta vinkelbeslag kombinerat med polyurethanlim. Hoppas man är långt borta när det ska rivas.
/LOB
Hur satte du vinkelbeslaget, i sidan eller framsidan av stolpen?

Hur satte du vinkelbeslaget, i sidan eller framsidan av stolpen?
Otroligt dålig ritning. Hoppas du förstår. Den är inte synlig på själva altanen så det blir inte bättre än så. IMG20230309175623.jpg
Skapa konto