270 läst · 4 svar
270 läst
4 svar
Fästa olympiska ringar i taket
Är lite osäker på hur man på säkraste sätt hänger upp romerska ringar i taket. Bor i ett 2-planshus och tänkte hänga upp ringarna i ett rum på första våningen som har 60 cm gipsskivor. Tänkte att jag ska först montera en 45x145x800 mm träskiva över 3 st reglar, och sedan montera fästena (x-mounts som är 12 cm i diameter) till ringarna på denna träskiva så att vikten lastas av. Träskivan tänkte jag fästa med 8x100 mm franska träskruvar (2 skruvar på varje regel), och till fästena tänkte jag använda 8x40 mm franska träskruvar. Blir dessa skruvar för stora?
Testade att använda en regelsökare för att lokalisera reglarna och det verkar som att det är 30 cm mellan varje regel men är osäker på detta. Dock så verkar det som att det sitter två st reglar precis bredvid varandra, för när jag mäter där regelsökaren börjar pipa från vänster och höger så blir det ca 10 cm.
Hade uppskattat tips på hur man ska göra.
Testade att använda en regelsökare för att lokalisera reglarna och det verkar som att det är 30 cm mellan varje regel men är osäker på detta. Dock så verkar det som att det sitter två st reglar precis bredvid varandra, för när jag mäter där regelsökaren börjar pipa från vänster och höger så blir det ca 10 cm.
Hade uppskattat tips på hur man ska göra.
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"

Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Hej och välkommen till byggahus!
Jag skulle försöka fästa i mellanbjälklaget som normalt sitter med 600 mm centrum avstånd, hittar du reglar på cc 300 är det förmodligen bara 28*70 glespanel som har till uppgift att bära gipset.
Jag skulle försöka fästa i mellanbjälklaget som normalt sitter med 600 mm centrum avstånd, hittar du reglar på cc 300 är det förmodligen bara 28*70 glespanel som har till uppgift att bära gipset.
Vad brukar dimensionerna på mellanbjälklaget vara? Och kan man lokalisera detta med en regelsökare också då jag antar att glespanelerna sitter på mellanbjälklaget? Eller finns det ett lager mellan glespanelerna och mellanbjälklaget också?F fribygg skrev:
Då får jag försöka hitta mellanbjälklaget med regelsökaren. Hur kan man vara säker på att det är mellanbjälklaget man träffat och inte en glespanel/något annat?F fribygg skrev:
Tror du typen och storleken på skruvarna blir bra (fransk träskruv, 8 mm) eller är de för stora?
Tänkte även sätta upp en pull-up bar på väggen, fast där tänkte jag montera den direkt på reglarna istället för en träskiva. Räcker 8x40 mm franska träskruvar skruvar där också? Tror att reglarna i väggen ska vara minst 45x95 mm med 60 cm cc?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden