Byggahus.se

Fästa nockbalk på uterum mot befintligt hus

1. J
    Medlem · Nivå 22
    Nej, nockbalken måste vila på två regeländar för att få tillräckligt stor upplagsyta. Du kanske kan använda någon form av distansläkt nedanför utkragningen så att reglarna står en bit från fasaden.

2. E
    Medlem Nivå 7
    Så då borde jag kunna sätta en 45x120 som distans. Sedan ta två sådana och sätta ihop som regel till själva balken. De två kan jag kanske skråskruva ihop med den tredje som jag fäst i fasaden för att hålla på plats. Övre delen kan jag sedan fästa de reglarna som kommer upp också i fasaden. Då vilar de dels på marken samt är skruvade i fasaden.
    Låter det som en bra lösning?

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 22
    Ja!

4. K
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Lånar tråden lite då jag har samma funderingar.
    Mitt uterum är 3,7m djupt å 5bred.
    Jag har gjort så här med vinkeljärn som jag sedan ska bygga in med ett litet tak som jag ska sätta spottar i ( så jag döljer husets befintliga takstolar).
    Frågan är om jag ska sätta dit en 42*120 regel i mitten med? Eller funkar detta?

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Såvitt jag förstår så har du ett pulpettak som faller ut från huset. Taket bärs upp av limträbalkar ca 42x180 på c/c 1200? Om dessa antaganden stämmer blir lasten i balkarnas ändar som mest ca 5 kN per balk, dvs drygt 500 kg. Det är alltså en betydligt mindre last än vad emde har ifrån sin nockbalk. Om det håller med den lösning som du valt beror då främst på om du har tillräckligt många kraftiga skruvar med tillräckligt fäste för att klara en last på 500 kg från varje balkända. Detta kan jag inte avgöra med ledning av bilden. Är det en urjackad limträbalk innerst, som bara hänger i husets takstolar med hjälp av vinkelbeslag?

6. K
    Medlem Nivå 2
    Japp det är 1200cc på takets limträbalkar.
    Det är en urkackad limträbalk som står på varsin 42*120 regel i varsin ände sen upphängd/fixerad med vinkeljärn i husets limträbalkar.
    Avståndet mellan 42*120 reglarna är dryga 4 meter. Ska man sätta en regel till i mitten av dom?
    Eller finns det en bättre lösning?

7. J
    Medlem · Nivå 22
    Om du vill ha en limträbalk som är fribärande på drygt 4 meter med de aktuella lasterna från takbalkarna krävs en dimension på 42x270 utan jack! Jag tror det är en bättre strategi att se till att det du redan har monterat är tillräckligt förankrat i huset.

8. K
    Medlem Nivå 2
    Oki, tack för svaren.
    Med andra ord, sätta ditt några fler vinklejärn så är jag safe?
    Mvh

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 22
    Det allra bästa vore om du kan skruva fast den urjackade balken direkt i väggen. Det måste finnas ett hammarband som husets takstolar vilar på alldeles bakom balken.

10. K
    Medlem Nivå 2
    Nu är jag väldigt kass på uppbyggnad av hus osv.
    Men takstolarna verkar villa på reglar som går i samma riktning som takstolarna (se bild). Bakom "min" limträbalk så har jag små reglar och isolering.
    Min tanke från början var att sätta balken i väggen.
    Men när jag började riva och höja upp altan så var materialet redan beställt.

11. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Hur har du kommit fram till upplagslängden.? Tycker det låter långt.
    Byggbeskrivningar.se säger 19mm
    Jag får 45 mm när jag räknar.
    så det borde iaf räcka med en 45x145 om den är stagad i vek riktning.

12. J
    Medlem · Nivå 22
    Svar till larsbj: Upplagstrycket på balken skall helst inte överstiga 3 MPa enligt nya rön.

Svar till Köttisar: Det du ser under takstolen är takstolens underram (benämningen beror lite på hur takstolen är konstruerad men det saknar betydelse här). Denna vilar i sin tur på ett hammarband som är en regel som ligger ovanpå väggens stående reglar. Se bifogad skiss.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Hammarband.jpg

13. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Menar du att reduktion av upplagslängden med hänsyn till omkringliggande material är borttaget i Eurokoden?
    Mina böcker är två år gamla.

14. J
    Medlem · Nivå 22
    Nej, det tror jag inte, men jag har nyss läst en LTH rapport om ämnet, deformationsproblem hos limträ pga för högt upplagstryck. 45 mm fungerar säkert bra, 19 mm tycker jag av flera skäl är ett misstänkt litet mått. Sedan kan man alltid diskutera hur man skall se på snölast i detta fall. Maxlasten måste inträffa väldigt sällan.

15. K
    Medlem Nivå 2
    Justunsandersson: Bra ritning där, då fattar ja ( sorry, men ä ny inom detta område).
    Hammarbandet har ja passerat, då jag ville ha högre i tak samt ha i våg med alla dörrarna.
    Så måste dessvärre anpassa mig därefter( nu när nästan allt är klart).
    Får tacka för alla svar å sorry till Emde om jag kapade din tråd.
    Mvh