Byggahus.se

Fästa nedre täcklist IKEA Kök

1. F
    Medlem · 4 inlägg

fru.westman

Medlem
    Hej!
    Vi har köpt ett ikea kök som gick relativt smidigt att sätta in.
    Vi skulle samtidigt sätta in elgolvvärme, den typen som man lägger i isolerade skivor och sedan bara trycker dit kabeln i.
    Min man tyckte att det var enklast (och billigast) att bygga köket på de redan befintliga golvet och sedan lägga dit golvet. På så sätt skulle vi spara in några kvm golvvärme och golv, eftersom det inte behövde vara längst in under bänkarna.

Nu kom problemet jag var rädd för (påtalade detta med), vi får inte dit täcklisterna som ska vara under... De är gjorda i plast och golvvärme+golv bygger ca 3 cm. Så på något vis måste vi kapa bort plast ifrån listen utan att själva skenan far.

Sen att jag är högravid nu och inte kan vara så mkt till hjälp ställer till en del, därför jag väljer att ställa en fråga här så jag kanske kan bidra med något iaf då jag annars har typ tummen mitt i handen ;)

/ Fru Westman

2. E
    Medlem · 2 229 inlägg
    Sockeln går att klyva till önskad höjd så länge mittenpartiet, där fästena ska sitta, förblir intakt.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är dom i plast nu , har varit i spån , ja,ja , nya tider nya produkter
    Som Emil K säger bara att kapa av en bit , men ta då på uppsidan , den syns inte .
    Kommer säkert att bli en glipa där
    Tror det går att kapa med att fästa en bräda med tvingar på den och skära med en mattkniv efter , när man kommit en bit genom går det nog att bryta av

4. F
    Medlem · 4 inlägg

fru.westman

Medlem
    Ja den är i plast nu. Finns även trä men vi valde inte den (tyvärr). Problemet är att 3 cm kan man inte ta på bara en sida. Maken provade nu o då delade sig listen...

5. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Ser det inte lite konstigt ut med så låg sockel Ikea har ju redan låga socklar numera. Lite sent men man borde nog pallat upp 3 cm under fötterna som skåpen står på. Finns det sockel i trä att köpa bör det lösa problemet och den koster troligtvis inte många kronor heller.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ser på konstruktionen om man kapar bort en bit så delar den på sig , den är som en rektangulärt rör för att spänna
    Det finns nog inget annat att göra som smurfen72 säger , Ikea har i spån och fästena passar till både plast och spån , och kapa ner dom på längden ,

7. F
    Medlem · 4 inlägg

fru.westman

Medlem
    Problemet med att köpa i spännande är att närmsta IKEA är 10 mil bort. Annars hade det nog varit enklare att köpa dem. Eller lägga golvet från början :p

Min man är nog irriterad så jag vill inte direkt säga "Jag sa ju de" ;)

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inget bra med dom fyra sista orden
    Ni får kanske avvakta tills ni kommer på en fin tur en solig dag , med termos och bulla :)
    åt det hållet , inte ekonomiskt försvarbart för direktresa :confused:

• Laddar…
  9. F
    Medlem · 4 inlägg

fru.westman

Medlem
    Jag vill som ha köket klart innan bebisen kommer, för då kommer de bli svårare med en resa. :/

Någon som vet vad den listen i spån heter på Ikeas hemsida? Hittar kröningslist o dekorlist men ingen av dem verkar vara den som ska vara mot golvet.

Därför säger jag inte de små orden utan försöker komma på en bra lösning ist :)

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.