875 läst · 3 svar
875 läst
3 svar
Fästa MDF på leca
Hej,
Jag har en dörröppning/passage i en lecavägg i källaren som jag behöver klä med något. Har limmat gips på själva väggarna i rummen som ansluter till väggen, men överväger att fästa MDF inne i själva öppningen. Har dock inte lyckats hitta något om huruvida MDF är lämpligt för detta ändamål (montering mot Leca i torr källare) och, i sådant fall, hur man lämpligen kan fästa in den. Det finns ju gott om MDF-skruvar, men jag lyckats inte hitta något som verkar rekommenderas för MDF+Leca-kombinationen.
Någon som har något bra tips?
Jag har en dörröppning/passage i en lecavägg i källaren som jag behöver klä med något. Har limmat gips på själva väggarna i rummen som ansluter till väggen, men överväger att fästa MDF inne i själva öppningen. Har dock inte lyckats hitta något om huruvida MDF är lämpligt för detta ändamål (montering mot Leca i torr källare) och, i sådant fall, hur man lämpligen kan fästa in den. Det finns ju gott om MDF-skruvar, men jag lyckats inte hitta något som verkar rekommenderas för MDF+Leca-kombinationen.
Någon som har något bra tips?
MDF är ju väldigt fuktkänsligt, men om du känner dig säker på att källaren är torr, så är det väl bara att köra. Det blir mycket bättre om du målar MDF:en även på sidan du sätter mot väggen. Träfoder är mindre fuktkänsligt, men jag gissar att det är en ganska bred yta, eftersom du skriver passage, så det funkar nog inte. Annars kan man tänka sig gips eller puts, kanske?
Infästning för något sådant här (som jag antar egentligen bara är för att det ska bli snyggare) spelar inte superstor roll. Välj en hyfsat lång skruv som går att försänka i MDF:en bara och plugga i lecan, eller om du vill göra det ännu enklare kan du köra med spikplugg.
Infästning för något sådant här (som jag antar egentligen bara är för att det ska bli snyggare) spelar inte superstor roll. Välj en hyfsat lång skruv som går att försänka i MDF:en bara och plugga i lecan, eller om du vill göra det ännu enklare kan du köra med spikplugg.
Fukta väggen med en blomspruta, dra på gipsputs med 10mm kam och tryck fast. Sitter som berget!
Menar du att det finns en dörröppning kvar så bygg ett regelverk i dörröppningen som du fäster i lättbetongen och så skruvar du skivan i reglarna sen och då kan du lika bra köra med OSB och gips. MDF skivan kommer att ge en annan yta målad och dessutom rör den sig mer än gips och blir lättare sprickor i spackel/skarv sen.
Menar du att det finns en dörröppning kvar så bygg ett regelverk i dörröppningen som du fäster i lättbetongen och så skruvar du skivan i reglarna sen och då kan du lika bra köra med OSB och gips. MDF skivan kommer att ge en annan yta målad och dessutom rör den sig mer än gips och blir lättare sprickor i spackel/skarv sen.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Fästa vagnslider/trappa i putsad Leca
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa tunn leca på ojämn massiv tegelvägg med gipsbruk?
Fästa golvsockel i leca
Stenhus -
Fästa tung vägghängd hylla i 9 cm lecablock
Fästa en fläkts ram i utkanten av leca-block
Byggmaterial & Byggteknik