Byggahus.se

Fästa markisarmar i fönsterkarm

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Flyttade nyligen in till ett hus där det sitter en fönstermarkis utan armar monterad över ett större vardagsrumsfönster (1,5 m höjd, 2,9 m bredd.
    Troligen så försvann armarna i samband med att man bytte fönstret för ett par år sedan.

Nu när solen har legat på så blir det väldigt varmt vid fönstret vilket har motiverat ett inköp av ett par nya markisarmar.

Min fråga är nu hur jag fäster dessa på bästa sätt. Det rör sig om en putsfasad, misstänker att det är lättbetong undertill men är osäker.
    Knackar jag runt om så låter det håligare på vissa ställen och mer "stumt" på andra ställen.

Företaget som vi köpte armarna av föreslog att vi skulle fästa dessa i fönsterkarmen istället för att jobba med ex kemankare i lättbetong. Troligen är det ett fönster från Elitfönster. Det är ungefär 6 cm från glasets "synliga del" till slutet av karmen.

Eftersom att jag är rätt färsk på det här med hus så undrar jag om det är en bra idé att fästa armarna i fönsterkarmen eller om ni har några andra idéer? Något annat som jag borde tänka på?

Bifogar lite bilder.