Byggahus.se

Fästa loft i bärande limträbalk?

1. LarsWil
    Medlem · 8 inlägg

LarsWil

Medlem
    Min fråga kommer egentligen från en liten miss i bygget av min tillbyggnad som är på 56 kvm med loft.
    Loftet spänner över 7 m (bärs av limträ 220 x 95) och tanken är att fästa loftets mitt i den bärande 8 meter långa limträbalken (630 x 115) i taket för att få loftet hållfast utan svikt. Planen var att göra ett fäste i metall som loftet skulle ”hänga” i på mitten för att bli hållfast.

Nu funderar jag på lämpligheten att borra/skruva i det bärande limträt i taket (betongpannor på taket) med tanke på risken för skador/sprickor? Jag kan komma runt takets limträbalk inifrån, men råsponten hindrar att jag får runt några större beslag.

Har någon idéer på hur jag ska göra? Starkt stålband skulle gå att få runt, finns sådana? Eller finns bättre idéer? Är det riskabelt att borra ett hål för en bult i mitten av limträbalken?

Se bild.

2. T
    Medlem · Stockholm · 521 inlägg

Testarn

Medlem
    Vi har en upphängning av en klädkammare vars ena hörn går ut över entré-hallen och där är det en limträbalk (90x315) )som spänner över en öppning på ca 4 m som det "hänger" i.
    Sen är det en stolpe av limträ, 90x90, fäst med spikplåtar på båda sidor av limträbalken, ner mot bjälklaget där några kraftigare skruvar är dragna genom bjälklagets reglar in i stolpen.

Jag har inte konstruktionsritningen till hands men spikplåtarna är fästa med ankarskruv, tror att det är 8-10 st i balken och lika många i stolpen. Skruvarna i bjälklagets regel in i stolpen tror jag är 6 st 6x80, typ fransk träskruv, fast självborrande "modernare" varianter.

I ditt fall skulle jag absolut tro att det fungerar med spikplåt på vardera sidan av nockens balk och även i underliggaren. Stolpe av limträ eller skruvlimmade reglar.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Blekinge · 8 535 inlägg

justusandersson

Medlem
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, så kan det inte se ut. Det blir väldigt svajigt. Det bästa tycker jag hade varit en kraftig stålstav, gängad i båda ändar, som dras igenom både nockbalk och balkongbalk. Om det inte går kan du låta tillverka ett U-format stålbeslag som du kan fästa i nockbalkens sidor med ett antal genomgående bultar och sedan fästa den ovan nämnda stålstaven i dess botten. Om balkongen är 2,5 m djup handlar det om en punktlast på ca 11 kN (ca 1100 kg) så det krävs rätt rejäla doningar. Spikplåtar och ankarsskruv är tyvärr otillräckliga. Spikplåtar ska för övrigt inte användas vid synligt montage. Jag är ganska säker på att nockbalken tål den punktlasten eftersom den inte kommer mitt på, men det hänger lite på snözon..

• Laddar…
  4. L
    Husägare · Skåne · 3 352 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Kolla på ESSVE skruv ET-T för dolt montage av limträbalkar.

• Laddar…
  5. LarsWil
    Medlem · 8 inlägg

LarsWil

Medlem
    Din första idé är alltså att borra rakt igenom takets limträbalk (borrhål på 630 mm), hur påverkar det hållfastheten, tro? Det kanske är möjligt om jag lyckas få in mutter och rejäl bricka på ovansidan.

Jag har också funderat på ett u-format stålbeslag på det sätt du beskriver, men då kommer det där med att borra rakt igenom limträt på tvären (115 mm), hur det egentligen påverkar limträts hållfasthet...?

Loftets limträ bär ju det mesta men det behövs en avbärning på mitten, och jag är också säker på att takets limträ håller (om den är oskadad då)

6. J

justusandersson

Medlem
    Limträs hållfasthet påverkas olika mycket beroende på hur och var håttagningen görs. Ett så begränsat hål som det är fråga om här, långt ifrån balkens upplag och mittpunkt, saknar helt betydelse. I samband med stora limträkonstruktioner görs rätt omfattande håltagningar. Om du går in och tittar på Träinformations hemsida kan du hitta ganska många exempel. Tidsskriften "Trä" som utkommer regelbundet är särskilt läsvärd om man är intresserad av limträ. Att göra håltagningen som jag beskrivit i mitt första exempel är det absolut bästa ur hållfasthetssynpunkt. Då får du en optimal belastning både av limträ och stål. Stål är också det överlägset bästa materialet för att hänga upp balkongbalken, eftersom det är fråga om en dragbelastning. Ta hjälp av en mekanisk verkstad så att skruvförbanden blir rätt dimensionerade. Dessutom krävs tryckfördelande stålplattor (ca 100x100 mm) av kraftigt gods så att trycket mot limträbalkarnas yta inte blir för högt.

7. LarsWil
    Medlem · 8 inlägg

LarsWil

Medlem
    Det låter rimligt, men ska inte hålet för en bult i så fall vara i mitten av limträbalken för minsta försvagning av balken?

8. J

justusandersson

Medlem
    Hålen ska vara vertikala och givetvis i mitten av båda balkarna. Säg till om du inte förstår hur jag menar, så ska jag rita en figur.

9. L
    Husägare · Skåne · 3 352 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
  10. LarsWil
    Medlem · 8 inlägg

LarsWil

Medlem
    Vertikala, du menar att borra 630 mm uppåt genom hela takets limträbalk? (Den är 630 x 115)

11. LarsWil
    Medlem · 8 inlägg

LarsWil

Medlem
  12. J

justusandersson

Medlem
    Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.