63 390 läst · 15 svar
63k läst
15 svar
fästa lister i betongvägg??
Sida 1 av 2
det är vita trälister...vill gärna undvika spikplugg då det är rätt svårt att få det bra...vill få listerna kloss mot golvet och då måste man ju sätta lite tryck på dom....att då borra samtidigt blir svårt....men kanske är den bästa lösningen eller?...
Jag brukar använda PL600, då går det att ta bort listerna med om det skulle behövas. Det och några dyckerts brukar lösa problemen.
/Kent
/Kent
Njaa, man kan ha den för att fästa listen under tiden limmet torkar, dyckert går givetvis inte in i betongen men man kan ibland få den såpass så att listen inte rubbas under torktiden. PL600 hugger rätt snabbt men får full hållfasthet efter ett dygn eller så.
/Kent
/Kent
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 85 inlägg
Det är riktigt spännande när man som här har blandade material i väggarna. På vissa ställen lättbetong, och på andra riktig betong.Alfredo skrev:
Den tillfälligt ditsatta listen i hallen sitter med en blandning av sån där listspik och skruv och plugg. Listspik är ju smidigt där det går, men skruv och plugg fungerar faktiskt rätt bra det också. Man får bara planera lite så man slipper borra så många gånger.
Jag har satt upp golvsocklar och taklister med sockelspik. Fungerar bra så länge man slår spiken där listen är flat och inte mitt i någon profil som man lätt kan göra med dyckert. Är ganska svårt att få tillräckligt med kraft till att försänka spiken med spikdrivare/purr.
Med sockelspiken krävs det ju dock, precis som med spikpluggen, att man borrar samtidigt som man håller i listen och det ville ju inte TS (även om jag själv inte tyckte just det var något problem), men han borde ju som sagt ha fått dit listerna vid det här laget, så jag låter detta stå för andra med samma fundering att läsa. Hade nog använt spikplugg om jag monterat om listerna dock; just för att det blir enklare att försänka eftersom spikpluggen har skruvhuvud.
Med sockelspiken krävs det ju dock, precis som med spikpluggen, att man borrar samtidigt som man håller i listen och det ville ju inte TS (även om jag själv inte tyckte just det var något problem), men han borde ju som sagt ha fått dit listerna vid det här laget, så jag låter detta stå för andra med samma fundering att läsa. Hade nog använt spikplugg om jag monterat om listerna dock; just för att det blir enklare att försänka eftersom spikpluggen har skruvhuvud.