Byggahus.se

fästa kök i blåbetong/betong

1. J
    Medlem Nivå 6
    jag har införskaffat mig ett kök från elgiganten - epoq, som levereras i början av mars så håller nu på o funderar på hur jag ska fästa dessa. köket går som ett L och där den ena väggen är i blåbetong/lättbetong(inte bärande - badrummet på andra sidan) och den andra väggen är en bärande vägg intill grannen. hur ska jag på bästa sätt fästa dessa och vad ska jag använda för plugg till respektive vägg? jag tänker att jag inte kan ha pluggar som är för långa så borren förmodligen kommer komma ut på andra sidan i badrummet då, svårt att uppskatta tjockleken på den. tar gärna emot tips!! tack på förhand!

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Plugg: Nylonplugg Fischer 8 mm. Franksa skruvar. Räcker med 60 mm håldjup. Gör ett anslag på borrmaskinen så riskerar du inget.

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Essve 8mm lättbetongplugg med vingar tycker jag är utmärkt till lättbetong. Följer man skruvrekommendationen sitter det som berget. Som vanligt måste man borra med sunt förnuft i lättbetong så hålet inte drar iväg och blir större än tänkt

4. J
    Medlem Nivå 6
    tusen tack!

5. D
    Medlem Nivå 2
    Eller så köper du lättbetongskruv, sitter som berget!
    I hårdbetongen borrar du med 8mm borr, slår i 8mm brunplugg och skruvar med 6x70 skruv.. Sitter också som berget!

6. V
    Medlem · Nivå 12
    Använd inte slag när du borrar i blåbetong/siporex. Borra bara med rotation så blir det fina hål.

7. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Instämmer med ovanstående, jag använder träborr av billigaste sort, funkar jättebra och blir fina hål. I hålen slår jag i Fischer GB lättbetongplugg med vingar. sitter som berget. Har monterat upp ELFA-skenor som bär tunga lagerhyllor på det sättet utan problem.

För mindre hål använder jag en gammal skruvmejsel (PH1) som råkar ha nästan samma diameter som rödplugg. Slår i skruvmejseln rakt in i väggen och trycker sedan i en rödplugg. Blir hur bra som helst!

• Laddar…
  8. Perk
    Medlem Nivå 4
    Här körde vi med Essves fasadplugg för att slippa moment att sätta upp skåp på plats, märka upp för hål, plock ner skåp, borra, plugga, upp med skåp, pricka rätt med alla skruvar...

Med fasadplugg sätter du upp skåpen, borrar genom stomme och in i vägg (jag kör med vanlig lång träborr hela vägen , i med plugg genom skåpstommen, skruva, klart.