Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fästa klädstång i tak (genom gipsskiva upp i trätaket)

1. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 450 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Det som är tråkigt med koppar är att det oxiderar och blir så småningom brunt, fast man kan gå på med Häxans en gång per år.

Protte

2. Zork
    Hobbyelektriker · Nacka · 62 inlägg

Zork

Hobbyelektriker
    Det går att klarlacka rören

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 003 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Jag gillar det förslag @Mazen kom med, men skulle allra minst ha en fästpunkt mitt på i taket. Två meter verkar långt både för koppar och trästav. Känns det förslaget för svårt funkar nog en kedja som föreslogs, eller läderremmar om man vill ha något lite roligare. Långa skruv, gärna fästa i en gemensam platta så att krafterna fördelas på flera skruvar.

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 450 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Och krokarna på galgarna skaver bort......

5. Bästa svaret

ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 587 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Jag har, med rätta, blivit kritiserad för att mitt tidigare inlägg inte tillförde tråden något i sakfrågan, så jag plockade fram lite prylar och gjorde ett enkelt försök, dock blev inlägget väldigt långt :) . Det är knappast vetenskapligt belagt så ni får ta det för vad det är - dock imho betydligt mer relevant än div. utsagor:

Kort sammanfattning: ett kopparrör fungerar utmärkt som klädstång och att påstå att koppar är "för mjukt" är, tills ytterligare empiri motbevisar mig, imho bara en illa underbyggd åsikt

Sammanfattning: I jämförelse med ett 25 mm stålrör (normal "klädstång" från habo) och ett 22 mm kopparrör så har vid 190 cm fribärande längd båda betänklig nedböjning när de belastas mitt på med en vattenfylld murarrulle. Stålröret har mindre nerböjning (2,9% vs 3,7% av fribärande längd) men stålröret är också mer plastiskt (större permanent deformation) än kopparröret

Längre version:
    Min mycket förenklade testrigg bestod av ett upplag i form av en klyka i förstärkningen till den gamla car-porten och ett upplag i form av en systainertrave med en liten träkloss med ett V-spår för att nå en vågrät placering av stängerna.

Testobjekten var vad jag hade hemma, en 25x1mm Habo 2000 mm klädstång, tror exakt en sådan som länkas i inlägg #2 ovan och ett 22x1mm kopparrör, lite osäker på om det är hårt (R290) eller halvhårt (R260), tror det är från Hornbach om någon vet vilken version de lagerför.

Som referenspunkt för att mäta nedböjningen användes en självnivellerande laser på systainerstapeln. I obelastat tillstånd skiljde det några mm (beroende på skillnad i diameter på rören) men dessa respektive mått har dragits av i alla nedanstående mått. Som belastning användes en vanlig murarrulle fylld med vatten som med hjälp av en S-krok hängdes mitt på respektive stång (95 cm från endera upplag), jag vägde den aldrig men mängden vatten var konstant mellan försöken.

Vid belastning fick jag följande (i båda fallen klart betänkliga) nedböjning:
    Klädstång (stål) 25x1: 55mm
    Vattenledningsrör (Koppar) 22x1: 70mm

Efter att belastningen tagits bort noterades en permanent deformering och ny mätning gjordes, en miss här var att murarrullen hängde betydligt längre (ej mätt, ~2x tiden) på kopparröret, vilket torde påverka deformationen. Den permanenta nedböjningen var:
    Klädstång (stål) 25x1: 10mm
    Vattenledningsrör (Koppar) 22x1: 5mm
    Dvs. trots längre tid med belastning återgick kopparröret närmre sin ursprungliga form

Vad som är acceptabel nedböjning får var och en bedöma, och lasten i detta fall var nog något extrem. Skillnaden mellan de två stängerna (där dessutom kopparröret är något mindre dimension än ståldito) är mätbar, men kanske inom felmarginalen för detta enkla test - dock till stålrörets fördel (30% mer nedböjning på kopparröret), Detsamma bör sannolikt sägas om den permanenta deformationen, här dock till kopparrörets fördel (100% mer permanent nedböjning på stålröret)

bjornlof - ta du den stång du finner mest estetiskt tilltalande, vill du minska nedböjningen kan du alltid gå upp på 28mm kopparrör, som jag tror dessutom går att få med 1,3mm godstjocklek (kanske går på 22 också, har något svagt minne sen jag i min ungdom sålde både klädstänger och vattenledningsrör)

/U

PS: en ordentligt kass bild (skyller på dåligt ljus) av kvällens övning:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6483.JPG

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Skåne · 863 inlägg
    Men nu var det ju inte din klädkammare det gällde.

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 277 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Nej, det vet jag och troligen alla andra också.
    Vart vill du komma med denna truism? Vad har du själv att bidra med i sakfrågan?

8. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 714 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Jag hade skruvat upp en bräda på var ände av väggen och fäst rören i hål i den. Känns stabilare än att fästa rören i hål i en gips vägg, och förmodligen snyggare.
    Inte så mycket jobb att såga till och måla två brädor.

Alternativt fästa i reglarna i taket. Fästena måste ju inte sitta i ändarna på klädstången

9. B
    Medlem · Västmanlands län · 19 inlägg

bjornlof

Medlem
    Oj! Tror att jag måste uppdatera någon inställning någonstans. Har inte fått någon notifikation eller mejl om att det kommit en massa nya svar!

Stort tack för alla bra tips och vettiga tankar. Det lutar nog mot att det blir nåt sånt här:
    Artboard 1.png

För att slippa krångel med att borra genom gipset funderar jag på att göra nåt liknande, sett från sidan:
    Från sidan.png

alltså att ha lite sneda rör så att jag kan fästa dem i regeln. Borde gå rätt smidigt men några såna här:

10. B

bjornlof

Medlem
    Wow, vilket jobb! Stort tack för din efterforskning :) Intressant att läsa att kopparröret gick tillbaka närmare till sitt ursprung... Så det blir något typ av mittfäste iaf.

11. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 277 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Nå, hur har det gått med det kopparfärgade klädhängarprojektet?

Finns det inga smarriga bilder du kan dela med dig av,
    så alla vi andra får beundra konstverket?

12. B

bjornlof

Medlem
    Plötsligt händer det! Efter lite förseningar och lite problem så hänger till slut klädstången på plats. Nu ska vi bara bygga in proppskåpet och sen får vi anse oss klara...

Tack för alla tips och goda råd!

IMG_1378.JPG

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 003 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Snyggt! Inget för kortväxta att hänga saker på, men det kanske inte heller behövs.

Dock skulle jag vara lite orolig för hållfastheten. Som det ser ut är det dubbelbockade rör upp till taket, stämmer det? Jag skulle i så fall vara orolig att nedåtkrafterna på dessa blir så starka att de rätas ut och hela konstruktionen böjs nedåt, framåt. Men dels kan det vara en synvilla, dels kan rören vara förstärkta och dels kan jag ha fel. :D

14. B

bjornlof

Medlem
    Tack! Vi är långväxta så oss gör det inget att det är lite högt :)

Vi har inte bockat rören utan körde med t-kopplingar samt 45- och 90-gradersböjar. Sen limmade vi med extra starkt epoxy och höll tummarna...

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.