Fästa kabel på betong,snabbast metod??

13k läst  5 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Fråga 1:Hur gör man om man på enklaste sätt vill fästa en kabel mitt på en betongvägg,tex ut ur en dosa till ett uttag utan att använda kabelränna alltså direkt på väggen och ingen trälist att spika mot?
    Om det är en putsvägg?
    Eller en gipsvägg?

Lettiklammer? I mitt trapphus är kabeln spikade direkt i betongen med 2-benta lettiklammer utan plugg,det borde ju vara snabbaste metoden men är det inte svårt att få den att fästa bra då?
    APK eller tc-klammer med spikplugg blir väl ganska omständigt?

Fråga 2:
    Hur gör man om man vill fräsa ur ett spår för infälld installation i befintlig betongvägg?Bilar man bara ett spår eller finns det speciella don som ger lite mer anpassade spår?
    Tacksam för svar!
    /Novis

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Fråga 1 plugg och klammer, i gips ev speciella gipsklammer. Det går inte att spika lettiklammer i betong möjligen i dålig puts, men det blir inte bra. Och ja. det är lite omständligare att förlägga kabel på puts och betong
    Fråga 2 kör med spårmaskin och bilar bort betongen mellan spåren

3. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    1. Kabelskydd är ju annars både smidigt, stabilt och billigt :)

4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Dra kabeln i ett VP-rör så behöver du inte sätta så tätt med klammer.

5. K
    Medlem Nivå 10
    Smältlim borde du väl kunna använda, eller? Behövs ju bara ngn sträng var 15:e cm där du trycker fast kabeln sedan.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    1. Spikplugg + APK-klammer tror jag ändock blir det bästa. Det tar faktiskt inte så väldigt lång tid ifall man har en hygglig borrhammare.
    Smältlim känns väldigt B !

2. pass ...
    (Det finns väl nån sorts betongspårfräs va ...)

edit: Välkommen till forumet förresten. :)

Redigerat 3 maj 2008 23:31

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: