Byggahus.se

fästa i kloasongtak?

1. D
    Medlem · 2 inlägg
    Hej alla byggare!

Jag bor i en liten etta som är byggd 1912 i Stockholm. Det är rätt så litet så jag vill sätta upp en loftsäng och vill helst slippa bärande stolpar ner i golvet. Problemet är att väggen är väldigt porös och taket är jag inte helt säker på hur det ser ut.
    Frågade min styrelse och fick svaret:

"Angående din fråga avseende tak.
    Jag tog upp din fråga på vårt senaste styrelse möte, fick inget direkt bra svar utan att taket består av trä och vass. Många tak i förenigen är inte i bästa skick då spacklingen släpper och ramlar ner i delar."

Det verkar alltså vara någon form av kloasongtak. Är det någon som vet hur det är att fästa med skruvar i ett sådant tak och hur mycket det håller för?
    Just nu så sitter det också ett fint undertak också som jag ogärna borrar hål och riskerar att förstöra i onödan. Det är i första hand fästningsmöjligheter/vikt jag är ute efter.

Tacksam för svar.

2. M
    Medlem · 702 inlägg
    kan du bara hitta var golvbjälklaget i taket ovanför har du ju en bra uppfästningspunkt. om sängen ska stå i ett hörn hade jag iaf haft stolpar längt väggarna men kanske lyckats lösa stolpen i rummet med avbärning mot golvbjälklaget. gissar att du har spräckpanel under bjälklaget, sedan vassmattor o kalkputs.

3. D
    Medlem · 2 inlägg
    Tack för tips, ska ta reda på hur det ser ut med en regelsökare så återkommer jag!