Byggahus.se

fästa hyllor i puts och halm

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej, första posten och inte någon rutinerad hemmabyggare. Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och innerväggen mellan vardagsrummet och sovrummet är enligt kvartersvärden puts och halm. Först påstod han att det var spånskivor, enkla eller dubbla, men efter att jag borrade ett provhål så kom det bara ut först vitt pulver och sen mörkgrått pulver. Jag frågade honom igen och då ändrade han sig till puts och halm. Innerväggen är ca 8 cm tjock. Jag har skåphyllor som jag vill fästa i den här väggen. De väger drygt 30kg styck, och har 3-4 fästpunkter var. Innehållet kommer också att väga lite grann, säkert det dubbla. Vad jag undrar nu är hur jag ska gå till väga eller om det är döfött? När man knackar på väggen så låter den ihålig, men när jag provborrade så verkade inte borret nå något tomt utrymme i väggen. Till skillnad från en annan puts och halmvägg som jag stött på tidigare så smular inte den här väggen sönder sig.

2. D
    Medlem Nivå 7
    Välkommen till byggahus :)
    Skulle det inte kunna vara lättbetongväggar som du har?

3. C
    Medlem Nivå 1
    Ja du, lite svårt att avgöra utan erfarenhet. De ska tapetsera om här så jag skrapade lite på ytan av en liknande vägg. Vägg nummer två i sovrummet som avdelar hallen ach sovrummet. Utanpå låg det ett vitt lager, ca 2-3 mm tjocks, under det kommer det här materialet som är väldigt mörkt, smulas "lätt". Den erfarenheten jag har av puts och halm (en vägg) var att det som var själva putsen smulas inte sönder i små korn utan lite mer som murbruk, att när det går sönder så blir det stora klumpar. Här blir det nästan som ett pulver. Ska lätt betong verkligen låta så, är det inte stumt som vanlig betong?

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det låter lite vanskligt med så tunga hyllor (30 + 30 kg x X styck?) när det är sådan osäkerhet om vad väggen är gjord av.

Det finns ingen möjlighet att "bygga om" så hyllorna står på golvet?
    Jag tänker mig alltså någon slags gavlar liknande de som lagerhyllor har.
    T. ex. byggda av "glespanel" 28x70 mm.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar. Jag uppskattar verkligen förslagen. Tyvärr så kan jag inte bygga någon form av ramverk till dem. Tanken var att de skulle hänga ovanför soffan med spotlights undertill. Att då har ett ramverk som förfular inredningen tappar poängen med att göra det över huvud taget.

6. D
    Medlem Nivå 7
    Och du är säker på att de väger så pass mycket som 30kg?
    I och för sig så hade jag 70mm lättbetonginneväggar i mitt förra hus och överskåpen i köket satt bara med två klippspik i varje islagna lite snett neråt (80skåpen satt faktiskt med tre st). De satt då kvar trots massvis med tallrikar och glas i, så det håller mera än man kan tro.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Jag gissar på att de tomma väger 30kg för det är det som står på vikten av kollit från ikea och det blev bara lite wellpapp över, sen en dörr på det. Väggen känns stabil, men kvartersvärden bara skrattade åt mig när jag sade trettio kilo så jag vet inte.

8. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    När är huset byggt? Jag bor i ett hus från 1936 där innerväggarna är gjorda av slaggsten med puts på båda sidorna. När man borrar kommer det först grått damm och sedan svart damm.

Långa spikplugg fungerar oftast för att fästa saker på väggen, men jag vet inte om jag skulle våga hänga upp tunga saker på mina infästningar.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tja, då återstår ju bara att ta reda på vad väggen verkligen tål att belastas med.
    Och vad du skall använda för fästelement.
    Det finns ju mycket att välja mellan; plugg, molly, kemankare...

"Vicevärden" borde kunna ge besked tycker man.
    Men annars kanske du kunde höra med några av grannarna över och under vad de har för erfarenheter.

10. G
    Medlem Nivå 4
    När är huset byggt?