Har ett stycke hängstol som jag vill hänga upp i ett rum. I taket sitter en kraftig limträbalk.

Räcker det med en stor trapetskrok med trägängor för att hänga upp den? (eller behövs något annat?)

Samt är det bäst att hänga kroken på sidan eller rakt nedåt?

Hängstolen ska hålla för max 150kg står det men jag tvivlar på att vi någonsin kommer ha mer än 90kgs belastning.

Limträbalk i taket där en hängstol ska monteras för belastning upp till 150kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med en kraftig limträbalk i taket, lämplig för montering av hängstol.
Skapa konto

Hitta bara 2st krokar som håller för 75kg så går det bra.

Ett 8mm hål med träskruv håller för 410kpa. Vilket är mer än nog.

Tror ni en krok som är fäst med 4 sådana här skruvar räcker? Fick med en krok med 4 hål för skruvar. De är ju rätt långa och avsedda för trä. Men osäker på om de håller för belastning.

Förpackning med långa woodConstruct-skruvar för trä och en matchande skruv utanför, tänkt för hängande krokbelastning.
Skapa konto
Trälåda med etikett för träskruvar 6,0 x 140 mm och en svart skruvmejselspets framför.
Skapa konto

Går ju att räkna ut exakt men jag har inga sådana tabeller, men känslan säger att 4 såna skruvar och 150 kg vikt måste vara ordentligt överdimensionerat. Jag skulle inte vara förvånad om det håller för femdubbla vikten. De är alldeles för långa, men visst går det att använda dem, men den som en dag skruvar ur dem kommer att fundera på vad ”tidigare ägaren” höll på med...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.