Byggahus.se

Fästa gips på betongvägg. Hur?

1. K
    Medlem · Skåne · 11 inlägg

Killix

Medlem
    Hej. Köpt mig mitt första hus. Ägaren innan har vävat på betongen och det är bubbligt som bara den. Tänkte om man skulle smälla upp renoveringsgips. Hur fäster jag då detta enklast? Lim? Skruv?
    Finns de enklare sätt? Måste man gipsa?
    Är de ok att väva/tapetsera på betong o få de snyggt? Samt att de håller?.
    Tacksam för svar :)

2. D
    Medlem · 1 073 inlägg
    är det källare? är det putsade väggar eller betong? Du bör nog inte sätta gips direkt på "betongen"
    .

3. R
    Medlem · 2 632 inlägg

RoBo

Medlem
    Varför bör man inte? Bara ville veta.

4. D
    Medlem · 1 073 inlägg
    notera mitt "nog" :)

om det är källare är det ju p.g.a. tillskjutande fukt (papp i gipsen som riskerar att mögla)

är det plant under tapeten skulle jag först riva och se hur det ser ut under.

Låter som en nödlösning att sätta upp gips för att täcka utan vidare undersökning.

Så tänker jag! :)

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 939 inlägg

anders07

Medlem
    Vi har både betong och lättbetongväggar i vårt hus. Ytterväggar under mark ska man inte täcka in om man inte är helt 100% säker på att dränering/isolering är tipp-topp och ingen fukt kommer genom.
    Övriga väggar går det utmärkt att klä in. Jag har "limmat" gips (13 mm) med gipsputs.
    Täck hela gipsskivan med gipsputs och dra av med en 6 eller 8 mm kam och tryck fast. Borra i 6-8 spikpluggar (6 mm räcker) och slå i dem så skivan hålls plan mot väggen. Kolla av med långt vattenpass så det blir helt plant och "justera" med spikpluggarna.

Det blir väldigt svårt att få 6 mm gips att bli plant om inte väggen i övrigt är helt plan...

6. K

Killix

Medlem
    Tack för svar. Tänkte jag river bort all gammal tapet och försöker väva som det ser ut nu. Alltså på betongen. Tror ni de går? Några tips?

7. D
    Medlem · 1 073 inlägg
    lägg gärna upp bilder, så blire enklare att bedöma. :)

8. K

Killix

Medlem
  9. K

Killix

Medlem
    Kommer försöka ta bort allt det lösa och sen låta de som sitter underst vara kvar. Vävlim extra sen smacka upp. Vad tror ni om nån renoveringstapet?

10. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Jag har satt renoveringsgips på lite putsad lättbetongvägg här hemma genom att limma med billigt sättlim och sen spikplugg. Tänkte köra med gipsbruk först men det gick så pass lite lim att den lilla kostnaden va värt att slippa kladd för. :)

Återställare (easy cover och vad de olika nu heter) täcker skillnader över små ytor men en inbunbuktning på, exempelvis 15x15cm 1mm djup kommer att synas. Så det gick bort här hemma.

• Laddar…
  11. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    Stålreglar är nog bäst, så att du får en luftspalt.

12. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 939 inlägg

anders07

Medlem
    Det finns ju antagligen en orsak till att de gamla tapeterna blev bubbliga och det är mest troligt fuktgenomslag om det är mot yttervägg. Är det innervägg har de bara slarvat när de satt upp dem eller så har det varit någon annan vattenläcka eller bara väldigt fuktigt i källaren (kan även varit smuts/damm på väggen där de satte upp tapeten).

Hursomhelst så bör du ju vara noga mot yttervägg så du inte täcker in ev. fukt. Gör du det kommer även din nya tapet att bli bubblig efter ett tag.
    Bäst mot yttervägg under mark är puts och silikat- eller puts-färg på. Stålreglar och gipsskivor med luftintag uppe och nere fungerar också.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Skåne · 79 inlägg

Snooby

Medlem
    Som de flesta säger;

Undvik gips eller tapet direkt mot yttervägg. Antingen så målar man den råa betongen med en puts- eller silikatfärg eller så reglar man upp med stålreglar och sätter ventilation i väggen både upp och nedtill.

I källarutrymme, framför allt utrymme man har lite kännedom om (tänker på att du är nyinflyttad), skall man vara ytterst försiktig med att "stänga" väggarna (ytter). Låt de andas och ha god ventilation i hela källaren, det mår huset bäst av.

• Laddar…
  14. Dracula
    Medlem · Stockholm · 515 inlägg

Dracula

Medlem
    Om inte väggarna är våta av någon anledning så kan du väl bredspackla? Känns som 10 gånger snabbare o enklare än att gipsa väggarna. Jag hade en del "kurviga" väggar hemma, även om det spacklades ordenligt så syns dem ändå när man tittar noga från sidan, men vad gör det? :)

15. D
    Medlem · 1 073 inlägg
    hört mycket gott om gipsputs, kanske nåt att kika på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.