Hej
Vi planerar för gardiner i vardagsrummet och har förgäves försökt hitta en bra lösning för att fästa gardinskenan i snedtaket som lutar ner mot väggen som vi ska täcka med gardiner. (gröna linjen i bilden är tänkt placering av skenan)

Förutsättningar:
Rummet är öppet till nock och vi behöver komma ut med gardinerna ca 30 cm från väggen (som är ca 3 m lång) vilket gör att väggfästen inte känns som ett vettigt alternativ.
Då återstår taket och eftersom det lutar 27 grader så innebär att om vi fäster skenan dikt an kommer gliden inte hänga rakt ner mot golvet, utan snett. Vilket jag tror gör att gardinerna kommer bli tröga att dra fram och tillbaka och också slita på både skena och glid.

Finns det någon som brottats med samma problem och hitta en bra lösning för infästning längs med lutande tak?

• Vardagsrum med snedtak och grön linje för planerad gardinskena, soffhörna med kuddar och hylla med böcker och prydnader under snedtaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Har du verkligen testat att takvinkeln blir ett problem för skenan? Om så, tillverka kilar så att skenan blir rak.

P
B Björn B skrev:
Hej
Vi planerar för gardiner i vardagsrummet och har förgäves försökt hitta en bra lösning för att fästa gardinskenan i snedtaket som lutar ner mot väggen som vi ska täcka med gardiner. (gröna linjen i bilden är tänkt placering av skenan)

Förutsättningar:
Rummet är öppet till nock och vi behöver komma ut med gardinerna ca 30 cm från väggen (som är ca 3 m lång) vilket gör att väggfästen inte känns som ett vettigt alternativ.
Då återstår taket och eftersom det lutar 27 grader så innebär att om vi fäster skenan dikt an kommer gliden inte hänga rakt ner mot golvet, utan snett. Vilket jag tror gör att gardinerna kommer bli tröga att dra fram och tillbaka och också slita på både skena och glid.

Finns det någon som brottats med samma problem och hitta en bra lösning för infästning längs med lutande tak?
3D printa eller beställ från någon som 3D printar hållare.

Lägg en bräda en bordssåg., ställ klingan på 27 graders lutning och såga till en lång list. Skruva upp den mellan taket och gardinstången och vips sitter stången vågrätt. Det går med andra sågar också. Bandsåg, cirkelsåg eller sänksåg, funkar också, men det är lite krångligare

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Hur har det gått @Björn B ? Jag står inför exakt samma problem. Vi bygger nytt och kommer ha gips i taket. Jag planerar att sätta en extra bred gles bakom gipset där vi ska ha skenan så det finns att skruva i. Just nu går tankarna åt att ev. Fräsa ett spår i taket, kräver dock en kil under fräsen för att få spåret lodrätt. Skall så snart jag får tid besöka en återförsäljare för skenor och fråga vad de rekommenderar och vad det finns för skenor. Jag tänker som du att det med tiden kan börja kärva om skenan lutar.

Hej,
Det slutade med att jag köpte finsågade träkilar med samma lutning som taket. Dessa fästes i taket och skenan fästes i sin tur i kilarna.

En ok lösningen men önskar det funnits en lite nimmare lösning.

• Tak med finsågade träkilar som fäster en skena.
    Skapa konto
  • Trätak med monterade finsågade träkilar som fästen för en metalllist, lösning för takfäste.
    Skapa konto
  • Gardinskena fästad i finsågade träkilar i ett lutande tak med beige gardiner.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår. Du fick skenan rak iallafall. Vi kommer troligen sätta skenan lutande. Vi ska ha en infälld skena så jag chansar på det. Tack för uppdateringen! Jag får återkomma med vårt resultat. Det är dock några månader bort. Gipsen är inte uppe än...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.