Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fästa frigolitlist på tavellist av metall?

1. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 569 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
    Jag håller på och målar om och byter då samtidigt taklister (tyckte de gamla var fula!) och har valt en typ av frigolit (se bild).

Innanför denna skall jag sätta en tavellist av vitlackad metall (sådan de ofta har på gallerier där man kan haka i vajrar att hänga tavlor på - se bild- den skruvas mot väggen men det synns inte på den lilla bit jag fotat) men frågan är vad jag bäst använder för att fästa taklisten mot tavellisten?

Kan man t.ex. använda vattenbaserat kontaktlim eller Poluryeten trälim? Eller skulle stark dubbelhäftande tejp fungera?

Räcker det att torka av listen med alkohol (för att få bort fett) eller bör jag sandpappra den lite för att rugga upp ytan?

Om väggen visar sig vara något ojämn skulle ni då använda målarfog och lägga bakom tavellisten (den är väldigt styv och lär inte böjas mycket) samtidigt som jag sätter upp den (efteråt blir det väl svårt att få in fog i mellanrum som bara är typ en millimeter eller två?!) eller vad är bäst?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Taklist.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Tavellist.jpg

Redigerat 13 sep 2015 15:41
  2. Martin321
    Medlem · stockholm · 343 inlägg

Martin321

Medlem
    Förstår inte texten riktigt, vad ska tavellisten göra bakom taklisten? Såna lister sätts annars direkt i latexfog, sen fogar du igen springor direkt /efter

3. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 569 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.