Vi ska fästa en takskena från Elfa i taket med tre fästpunkter. Gjorde misstaget att borra och skruva fast skenan i taket för att sedan upptäcka att skruvarna bara snurrade.
När jag kände i hålen märkte jag att det var ca 4,5 cm upp till isoleringi två av tre hål. I det tredje mötte jag något hårt som jag hoppas är en regel.
Takskenan ska hålla två dörrar som väger ca. 15 kg styck på plats tillsammans med en golvskena. Dörrarna hänger inte i skenan utan den håller dem på plats.
Hur ska jag fästa takskenan där det bara är gips?
Jag har tänkt använda dessa skruv:
Här är skenan och hålen. Hålen är 5 mm
Tacksam för all input!
När jag kände i hålen märkte jag att det var ca 4,5 cm upp till isoleringi två av tre hål. I det tredje mötte jag något hårt som jag hoppas är en regel.
Takskenan ska hålla två dörrar som väger ca. 15 kg styck på plats tillsammans med en golvskena. Dörrarna hänger inte i skenan utan den håller dem på plats.
Hur ska jag fästa takskenan där det bara är gips?
Jag har tänkt använda dessa skruv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är skenan och hålen. Hålen är 5 mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för all input!
Tack för tipset! Det verkar ju vara det jag ska ha.T tergo skrev:
Gick upp på vinden och kikade och när jag lyfter på isoleringen där så ligger det nån form av skiva under under. Är det ett alternativ att försöka köra upp en tillräckligt lång skruv i det materialet? Eller är det lika bra att köra mollyskruv direkt?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa hammarband i gipstak
Byggmaterial & Byggteknik -
Fasta takfläkt i gipstak med regel i bockad stålprofil
Bästa sätt att fästa och spackla igen dosfrästa hål på gipstak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur sätter jag upp en klädhängare i mitt gipstak/innertak utan att fästa i reglar?
Fästa glesregel för gipstak i lättbetong.
Byggmaterial & Byggteknik