Byggahus.se

Fästa cc70 armatur i takdosa med mittkrok?

1. P
    Medlem Nivå 3
    Har köpt en himla snygg armatur men fått lite problem med hur den skall sättas upp.

I taket har jag en äldre ingjuten dosa av modellen med en gängad mittkrok som håller fast täcklock och uttag.
    Armaturen å sin sida verkar kräva att bli monterad med 2 fästskruvar med cc70, alltså förmodligen i en modern takdosa. Det finns ingen möjlighet att borra nya hål i armaturen och jag vill inte göra hål i taket.

Jag har funderat på att klippa till en plåtbit och borra ett "stort" hål i mitten och två mindre ute i kanterna, skruva fast den i centrumhålet, och sen skruva armaturen i de andra två hålen, men jag vete 17 hur jag skall få ihop det sen när jag står och svajar på en stege 2,65 meter över golv.

Konstruktiva och / eller färdiga lösningar på detta dilemma efterlyses.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    det finns färdiga "plåtbitar" med hål för cenrumskruv och gängade hål för att fästa armatur. Tyvärr är det ett tag sedan jag använde nått så jag mins inte vart i "katalogen" dom finns.

3. F
    Medlem Nivå 7
    Har också sett den men kan inte hitta den. Leta i lista 14, jag kommer inte närmre än att du kanske kan bygga nåt av
    E1426075

4. P
    Medlem Nivå 3
    Hittar inte 14 260 75 hos selga, har du nån annan källa ?

5. F
    Medlem Nivå 7
  6. P
    Medlem Nivå 3
    hittade den, men utan att se den på riktigt är det svårt att avgöra om det kan funka. Jag såg nått lamputtag med krok som hade en färdig liten "balk" mellan skruv och krok och det är väl närmast hittills men fordrar ju ett visst mått av ombyggning även det.. tacksam för fler tips ! :)