Byggahus.se

Fästa bård som släppt

1. Y
    Medlem · 2 inlägg

YoMat

Medlem
    Hej! Jag ska måla om i ett rum där den sedan tidigare målade tapeten slutar ca 25cm ner på väggen från taket och där tapetens överkant är täckt av en bård. Efter att vi lagt ner rätt mycket tid på spackling mm insåg vi att bården (och, tror jag, tapeten under) släppt något i överkanten på vissa ställen. Det handlar om några centimeter här och där, med ett "djup" på någon centimeter. Såhär i efterhand hade det bästa givetvis varit att föröka ta bort borden helt, men så blev det nu inte och vi vill ogärna hamna i en situation där vi behöver riva ner hela tapeten och göra om det jobb vi redan gjort i övrigt. Min fråga är därför - är det någon som har ett tips på hur bården (och förmodligen tapeten under då) kan fästas igen där den släppt? Finns något lämpligt lim för ändamålet? Och om så, hur kan vi sätta press på tapeten medan limmet torkar? Förslag på annan lösning? Mycket tacksam för alla idéer!

//Johannes

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 080 inlägg

Peter2400

Medlem
    • Laddar…
  3. Y
    Medlem · 2 inlägg

YoMat

Medlem
    Tack för tipset! Det är nåt helt annat än tapetklister då eller?

4. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 080 inlägg

Peter2400

Medlem
    Går kanske med tapetklister också, men bårdlim eller våtrumslim tål generellt fukt bättre och släpper inte av
    spackel eller färg.

5. R
    Medlem · norrbotten · 8 inlägg

RAIS23

Medlem
    Funkar fint med våtrumslim, lättare att få tillgång till än bårdlim.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.