Hejsan!

Fick för mig att göra 45-graders hörn på en altan:
3D-modellerad hörnkonstruktion för altan med 45-graders snitt i träreglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu funderar jag på hur den sneda brädan ska fästas i konstruktionen på bästa sätt. Har letat efter vinkeljärn som är 45 grader (egentligen 135 grader) istället för 90, men hittar bara några aluminiumgrejer på Amazon, och aluminium ställer ju till det lite genom att gräva skruv av aluminium alt. syrafast stål eller plastbussning & plastbricka emellan.

Hur hade ni gjort?

Här är ett par idéer, men känns... sådär...

Detta hörnet löses nog hyfsat såhär tänker jag, alt. en 70x45-regel i lod som 45-geras på ena kanten:
Illustration av en altanhörnkonstruktion med en 45-graders sned bräda som behöver fästas.

Detta hörnet lite jobbigare. Denna varianten kräver svår gersågning som jag inte tror är så gångbar:
Altan med 45-graders hörn och föreslagen fästdetalj med skruvar.

Detta är enklare att såga, men skruven hamnar ju i den gerade änden, vilket inte torde vara så hållbart:
En 3D-illustration av ett hörn av en altan med en sned bräda fäst med en skruv.

Å andra sidan är ju den sneda brädan ingen bärande del, utan bara en dekor... Inga laster...

krångla inte till det. hålplatta som du bockar lätt. när du drar skruven så böjer sig järnet rätt.

• Gilla
Nor och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
krångla inte till det. hålplatta som du bockar lätt. när du drar skruven så böjer sig järnet rätt.
Funderade på det faktiskt. :)
Ska väl ta en ganska tunn och smal variant då väl, så bockningen inte blir för krävande.
Kikar på Bauhaus och hittar dessa två.
Vilken tror ni är mest lättbockad?

1,5 mm (tunn) men 60 mm bred:
https://www.bauhaus.se/halplatta-joma-1-5x60x140mm

2,0 mm (tjock) men smalare, 40 mm:
https://www.bauhaus.se/halplatta-joma-2x40x120mm

krångla inte till det. Gissar att du har en hammare.
Skriva fast halva plattan på en spillbit. Ge plattan ett slag eller två för att få en bock.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.