Hejsan!
Fick för mig att göra 45-graders hörn på en altan:
Nu funderar jag på hur den sneda brädan ska fästas i konstruktionen på bästa sätt. Har letat efter vinkeljärn som är 45 grader (egentligen 135 grader) istället för 90, men hittar bara några aluminiumgrejer på Amazon, och aluminium ställer ju till det lite genom att gräva skruv av aluminium alt. syrafast stål eller plastbussning & plastbricka emellan.
Hur hade ni gjort?
Här är ett par idéer, men känns... sådär...
Detta hörnet löses nog hyfsat såhär tänker jag, alt. en 70x45-regel i lod som 45-geras på ena kanten:
Detta hörnet lite jobbigare. Denna varianten kräver svår gersågning som jag inte tror är så gångbar:
Detta är enklare att såga, men skruven hamnar ju i den gerade änden, vilket inte torde vara så hållbart:
Å andra sidan är ju den sneda brädan ingen bärande del, utan bara en dekor... Inga laster...
Fick för mig att göra 45-graders hörn på en altan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu funderar jag på hur den sneda brädan ska fästas i konstruktionen på bästa sätt. Har letat efter vinkeljärn som är 45 grader (egentligen 135 grader) istället för 90, men hittar bara några aluminiumgrejer på Amazon, och aluminium ställer ju till det lite genom att gräva skruv av aluminium alt. syrafast stål eller plastbussning & plastbricka emellan.
Hur hade ni gjort?
Här är ett par idéer, men känns... sådär...
Detta hörnet löses nog hyfsat såhär tänker jag, alt. en 70x45-regel i lod som 45-geras på ena kanten:
Detta hörnet lite jobbigare. Denna varianten kräver svår gersågning som jag inte tror är så gångbar:
Detta är enklare att såga, men skruven hamnar ju i den gerade änden, vilket inte torde vara så hållbart:
Å andra sidan är ju den sneda brädan ingen bärande del, utan bara en dekor... Inga laster...
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Funderade på det faktiskt.L lassebrun skrev:
Ska väl ta en ganska tunn och smal variant då väl, så bockningen inte blir för krävande.
Kikar på Bauhaus och hittar dessa två.
Vilken tror ni är mest lättbockad?
1,5 mm (tunn) men 60 mm bred:
https://www.bauhaus.se/halplatta-joma-1-5x60x140mm
2,0 mm (tjock) men smalare, 40 mm:
https://www.bauhaus.se/halplatta-joma-2x40x120mm
Produkter som diskuteras i tråden