Byggahus.se
Ska bygga altan/trädäck ca 10x3m. Tomten är gammal sjöbotten och har precis även dränerat om huset. Det gör att massorna metern närmast huset är uppluckrade åtminstone 2m ned. Vidare har jag installerat dubblar Pordrän-skivor i samband med dränering så dessa bygger 20cm ut från fasad.
Min första idé var att första raden med plintar för bärlina placerar ca 0,5m från fasad (skruvreglarna får sedan ha ett utskjut på ca 50cm för att komma i liv med fasaden) . Jag är dock lite tveksam till hur bra bärighet jag kommer få på denna plintrad då jag precis har dränerat och massorna är mjuka.
Jag vill helst inte fästa altan/trädäck i fasaden utan vill ha det helt "flytande". Men baserat på tidigare dränering och för att slippa göra en hel plintrad kanske infästning av bärlina är rimligt ändå. Fasad är 25cm blåbetong, dvs poröst material. Nu kommer ju all belastning att bli nedåt men jag är ändå tveksam till infästning av bärlina i fasad, framförallt om trädäcket sätter sig (de andra två plintraderna) för då kommer trädäcket hänga i fasad.

Hur bör man tänka/resonera?

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.